AŞÇILIK PROGRAMI HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER
Toros Üniversitesi Meslek Yüksekokulu bünyesinde eğitim veren Aşçılık Programı hakkında, Bölüm Başkanı Öğr. Gör. Kamuran Öztop ile üniversitemizi yeni tercih edecek öğrencilere ışık tutmak için program hakkında röportaj gerçekleştirdik.
Bölümünüzü kısaca tanıtır mısınız? Ve bölümünüzün geleceği hakkında bilgi verir misiniz?
Aşçılık Programı Meslek Yüksekokulu bünyesinde Otel Lokanta ve İkram Hizmetleri Bölümüne bağlı olarak 2 yıllık eğitim veren bir ön lisans programıdır. 2015 – 2016 Eğitim Öğretim yılında ilk öğrencilerimizi alarak faaliyetlerine başlamıştır. Aşçılık Programı, son yıllarda en fazla talep gören ön lisans programlarından bir tanesidir. Doğrudan amaca yönelik ve uygulamalı bir bölüm olması nedeniyle öğrencilere istihdam konusunda çok fazla avantaj sağlamakta ve bu nedenle talep yüksek olmaktadır. Aşçılık Programımızda; toplu yemek üretimi yapılan yerlerde yiyecek-içecek hazırlama ve mutfak yönetimi alanında çalışacak gerekli teorik bilgi ve sektörel deneyime sahip, gastronomi alanında sektörün son gelişmelerini yakından izleyen, kalifiye insan gücünü yetiştirilmektedir.
Dışarıda yeme-içme alışkanlarının artması ve gastronomi turizminin önem kazanması eğitimli aşçılara olan talebi arttırmaktadır. Diğer taraftan iş bulma kaygısının olmaması, ücretlerin tatmin edici olması avantajları ile pek çok genç, aşçı olmak için üniversitelerin ilgili bölümlerini tercih etmektedir. Sektörde çalışanların pek çoğu alaylı olduğu için bu işin eğitimini almış kalifiye kişilere olan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır.
Bölümdeki eğitim-öğretimin müfredatı nasıl planlanıyor?
“Aşçılık programı” eğitim-öğretim müfredatında farklı temel disiplinlerin gücünü bünyesinde barındıran, kişiye inovatif yaklaşımlar kazandırarak özellikle uygulama becerisine sahip ara elemanlar yetiştiren bir program planlanmaktadır. Planlama yapılırken her yıl sektör temsilcileri ile yapılan danışma kurulu toplantılarımızda sektörün beklentileri ve ihtiyaçları doğrultusunda ders programları gözden geçirilmekte ve gerektiğinde revize edilmektedir. Müfredatta ilk üç dönem genel kültür kazandırmaya, mesleğe yönelik temel bilgi seviyelerini artırmaya ve altyapı oluşturmaya yönelik teorik ve uygulamalı dersler mevcuttur. Son dönem ise öğrencilerimizin sektörün beklentileri doğrultusunda uygulama becerilerini geliştirmek ve mezuniyet sonrası mesleki deneyim problemlerini ortadan kaldırmak amacıyla bir yarıyıl boyunca tam zamanlı olarak sektörün önde gelen işletmelerinde mesleki uygulama dersi yürütülmektedir.
Bölümünüzün diğer müfredatlardan farklılığı nedir?
Bölümümüzün benzer eğitim veren yükseköğretim kurumlarından en önemli farkı, öğrencilerin üç yarıyıl boyunca gerekli beşeri/teknik bilgi ve becerilerle donatıldıktan sonra bu donanımlarını kullanabilme imkanı bulacakları bir yarıyıl sektörde “mesleki uygulama” dersi alacak olmalarıdır. Bir yarıyılı sektörde tam zamanlı olarak geçiren öğrencilerimiz sektörün ihtiyaçları doğrultusunda bilgi ve becerilerini uygulamalı olarak geliştirme imkanı bulurken, öğrencilerimizin mezuniyet sonrası iş bulma ve iş deneyimi kaygıları ortadan kaldırılmaktadır.
Bölümümüzün diğer bir önemli farkı ise eğitim-öğretim programı içinde gıda, mühendislik ve sağlık bilimleri alanında multidisipliner bir yaklaşımın benimsenmiş olmasıdır. Beslenme ve diyetetik bölümü ve gıda teknolojisi programlarımızla bütünleşik bir süreç yürütülmekte bu sayede çok yönlü düşünme yetisine sahip, multidisipliner çalışmalar yürütebilen mezunlar yetiştirilebilmektedir.
Aday öğrencilerimizin bu bölümü tercih ettiklerinde, sahip olacağı avantajlar nelerdir?
Öğrencilerimizin bu bölümü tercih ettiklerinde sahip olacakları en önemli avantaj; insanlık var olduğu sürece önemini hiçbir zaman kaybetmeyecek bir sektör olan yiyecek-içecek alanında yetkinlik sahibi olacak olmalarıdır. Teknoloji geliştikçe belirli meslek gruplarının ortadan kalkma tehdidiyle karşı karşıya gelinmeye başlanması gıda alanı için pek mümkün görünmemekte, aksine sektörün bu süreçte ciddi dönüşümler sağlayarak alanda inovatif bakış açıları geliştiren ve kullanan nitelikli kişilere olan ihtiyacını sürekli artırmaktadır.
Öğrencilerimizin sağlayacakları diğer bir avantaj, üniversite mezunu birçok gencin yaşamış olduğu iş bulma ve deneyim problemlerini yaşamayacak olmaları, henüz öğrenci iken sektörün istediği niteliklerde bir personel olarak kendini yetiştirip, iş arayan değil aranan bir personel vasfı kazanabilecek olmalarıdır.
Ayrıca öğrencilerimiz ön lisans eğitimlerini tamamladıktan sonra ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS)’nda başarılı oldukları takdirde Aile ve Tüketici Bilimleri, Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi, Mutfak Sanatları ve Yönetimi, Yiyecek ve İçecek İşletmeciliği lisans programlarına dikey geçiş yapabilme fırsatını da yakalayabilecektir.
Mezun olduklarında istihdamları ne durumda olacak? Ve bu konudaki talepler nelerdir?
Programdan mezun öğrenciler “Aşçı” unvanı ile okul, hastane, fabrika, ordu, özel iş yerleri, yemek fabrikaları, otel, restoran, gemi, uçak, mutfaklarında çalışabileceği gibi yabancı dilini geliştiren ve dünya mutfaklarında beceri kazanmış olanlar rahatlıkla yurt dışında da iş bulabilmektedirler.
Sektörün eğitimli ve kendini geliştiren aşçılara olan talebi her geçen gün artmaktadır. Sektör temsilcileri, aşçıların mesleki eğitimin yanı sıra satış-pazarlama, yöneticilik, mevzuat bilgisi, yabancı dil konularında da kendilerini geliştirmelerini beklemektedir. Programdan yeni mezun aşçıların, çalışkan ve gayretli olmaları, iş başvurusunda sektör temsilcisiyle iyi iletişim kurmaları ve kendilerini iyi ifade etmeleri, mesleklerini önemsemeleri piyasada iş bulma konusunda önemli bir faktördür. Zamanla kazanılacak deneyim ve mesleki bilgi dışında özellikle mevzuat bilgisi ve yöneticilik konusunda kendilerini yetiştirmeleriyle firmalarda daha üst düzey kadrolarda çalışma imkanı doğmaktadır.
Ayrıca öğrencilerimiz ders programları içinde aldıkları girişimcilik eğitimleri ile devlet desteklerinden yararlanarak kendi restoranlarını ve iş yerlerini açabilmektedir.
Bölümün akademik kadrosu, laboratuvar, kütüphane gibi olanakları nelerdir?
Bölümümüz genç ve dinamik bir akademik kadroya sahip olup, her biri alanında uzman üç öğretim görevlisi ile eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmektedir. Ayrıca özel sektör ve sivil toplum kuruluşları ile işbirliği içinde sektörün önde gelen şefleri her hafta uygulama derslerinde öğrencilerimiz ile buluşup deneyimlerini öğrencilerimiz ile paylaşmaktadır. Meslek Yüksekokulu’nun fiziki ve beşeri imkânlarından birlikte faydalanılmaktadır. Ayrıca sadece bölümümüze ait dersliği, donanımlı uygulama mutfağı ve sunum teknikleri için restoran alanı ile tüm alt yapı olanaklarına sahiptir.
Üniversitemiz 45 Evler Kampüsünde hizmet sunan Merkez Kütüphanemiz, Okuma ve Grup Çalışma Salonları, Engelsiz Çalışma Odası, Çalışma Bilgisayarları, Basılı Kitap, E-Kitap, E-Dergi, Süreli Yayın ve Abone Olunan Veri Tabanı altyapısına sahiptir. Öğrencilere danışma hizmetleri, ödünç kitap verme-alma, kitap süresi uzatma hizmetleri, Basılı ve Elektronik kaynak hizmetleri, Otomasyon hizmetleri, Kütüphaneler arası ödünç kitap, bilgi-belge sağlama, web sayfası hizmetleri sunulmaktadır. Kütüphanemizde; Aşçılık ve Gıda Teknolojisi alanına yönelik toplamda 69 adet basılı ve on-line kaynak mevcuttur.
Her biri şehir merkezinde bulunan ve ulaşımı toplu taşıma ile rahatlıkla sağlanan Toros Üniversitesi’nin tüm kampüslerinde öğrencilerin yeme-içme ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri kafeterya, kantin ve yemekhaneler bulunmaktadır. Barınma ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri üniversitemize ait bir adet yurt, bunun haricinde 4 üniversite bulunan ilde KYK, özel yurtlar ve uygun kiralı öğrenci evleri bulunmaktadır.
Öğrencilere sunulan akademik ve teknolojik imkanlar nelerdir?
Öğrencilerimize akademik olarak kayıt dönemlerinden başlayarak üniversitemizden ayrılana dek öğretim elemanlarımız arasından görevlendirilen akademik danışmanlar ile akademik süreçlerin takibi, ders saatlerinin belirlenmesi, karşılaşılan sorunların çözülmesi konularında öğrenci danışmanlığı hizmeti sunulmaktadır.
Öğrencilerimiz, eğitimi sırasında kendi isteğine, yeteneğine ve diğer özel durumlarına daha uygun eşdeğer bir programa kurum içi ve kurumlar arası yatay geçebilme olanağına sahiptirler.
Üniversitemizdeki başarılı ve ihtiyaç sahibi öğrencilerin eğitim sürecini kolaylaştırmak amacıyla burs olanakları bulunmaktadır.
Güz ve bahar yarıyıllarının dışında yaz tatili içinde uygulanan bir eğitim-öğretim programı bulunmaktadır. Bu sayede başarılı öğrencilerin üst sınıftan ders alarak daha kısa sürede mezun olmalarına, öğrencilerin çeşitli nedenlerle alamadıkları ya da başarısız oldukları dersleri almalarına olanak sağlanmaktadır.
Üniversitemizin sahip olduğu “Yükseköğretim İçin Erasmus Beyannamesi” ile öğrencilerimize Erasmus Öğrenci Değişimi Programı kapsamında şimdiye kadar yapmış olduğumuz 45 ikili anlaşma ile yurt dışındaki çeşitli üniversitelerde bir yıla kadar eğitim alma ve staj yapabilme olanağı sunmaktayız.
"Farabi Değişim Programı" olarak adlandırılan Türkiye’deki Yükseköğretim Kurumları Arasında Öğrenci ve Öğretim Üyesi Değişim Programına dahil olan üniversitemiz öğrencilerimize bir veya iki yarıyıl süresince kendi kurumlarının dışında bir yükseköğretim kurumunda eğitim ve öğretim faaliyetlerine devam etme imkanı sunmaktadır.
Üniversitemizde yüksek hızda bilgisayarlarla donatılmış bilgisayar laboratuvarları, kampüs içi kablosuz internet, kütüphane otomasyon sistemi, veri tabanlarına kampüs dışı erişim, mezun bilgi sistemi, öğrenci bilgi sistemi altyapıları bulunmaktadır.