BAŞKAN VAHAP SEÇER, TOROS ÜNİVERSİTESİ’NDE “MERSİN METRO PROJESİ”Nİ ANLATTI
Toros Üniversitesi’nde Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer’in konuşmacı olduğu “Mersin Metro Projesi” konulu panel düzenlendi.
25 Şubat 2020 Salı günü Toros Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Öğrencileri Topluluğu ve Psikoloji Topluluğu tarafından Bahçelievler Kampüsü Kültür Merkezi’nde düzenlenen panele, Toros Üniversitesi Kurucu Mütevelli Heyet Başkanı Ali Özveren, Mütevelli Heyet Başkanı Y. Sertaç Özveren, Rektör Prof. Dr. Haluk Korkmazyürek, Yenişehir Belediyesi Başkan Vekili Hacı Bayram Battı ve CHP Mersin İl Başkanı Adil Aktay’ın yanı sıra çok sayıda akademisyen, idari personel, öğrenci ve davetli katıldı.
Rektör Prof. Dr. Haluk Korkmazyürek’in yaptığı açılış konuşmasının ardından moderatörlüğünü Prof. Dr. Süleyman Türkel’in yaptığı programda söz alan Başkan Seçer, Toros Üniversitesi’nde öğrenciler ile bir arada olmaktan dolayı mutluluk duyduğunu söyleyerek, “Üniversite demek bilim, kültür, sanat demektir. Üniversite; aydınlık, demokrasi, insan hakları, değişim, dönüşüm, devrim ve yenilik demektir. Üniversite dediğiniz zaman dünyada iyiye dair ne varsa aklınıza o gelir. Mersin de bir üniversiteler kenti olma yolunda süratle ilerliyor. 4 üniversitemiz, 60 binin üzerinde öğrencimiz var. Çok değerli bilim insanları bu öğrencilerimizi eğitiyorlar. Gençliğin olduğu yer ekonomik ve sosyal açıdan aydınlık oluyor, ışık oluyor, bereket oluyor. Bir genç insanın üniversite eğitimini almasını gerektiren ya da cazip kılan bütün imkanlar Mersin’de var” dedi.
“METRO SİSTEMİ RAFA KALKMADI”
Başkan Vahap Seçer, öğrencilerin “Mersin Raylı Sistemi” hakkındaki sorularını yanıtlayarak proje hakkındaki tüm bilgileri ve süreci aktardı. Metro projesinin rafa kalkması gibi bir durumun söz konusu olmadığını dile getiren Seçer, “İhale süreçlerinde böyle itirazlar olabilir. Yoksa bizim metro projesinde geri adım atma gibi bir durumumuz yok. İhalenin ortadan kalkması, bir daha ihalenin devam etmemesi, metro projesinin rafa kalkması gibi bir durum söz konusu değil” dedi.
“BU SİSTEM GEÇMİŞ YILLARA DAYANIYOR”
Metro sisteminin 1860’lı yıllarda olan Londra Metrosu’na kadar dayandığını ifade eden Vahap Seçer, “Endüstri 4.0 çağındayız. Çok farklı, çok daha yeni teknoloji, yeni nesil teknoloji ile gelişmiş toplumlar, toplu taşıma alanlarında yatırım yaparken, biz hala Mersin’de metro olsun mu, olmasın mı tartışıyoruz. Ama biz kararlıyız. Olması gereken bir yatırım olarak biz bunu değerlendirdik. Çok farklı modeller ile raylı sistem Türkiye’nin birçok noktasında da hayata geçmiştir. Dünyada da 160'dan fazla saygın kentinde raylı sistem şu anda faal olarak çalışıyor. Kavramları da karıştırmamak gerekiyor. Genel kullanacağımız kavram raylı sistem olmalı. Metro, hafif raylı sistem ya da tramvay değil. Bunlar farklı modellerdir. Şimdi anlatacağımız Mersin'le ilgili raylı sistem projemizde 3 ayrı fazda farklı modeller uygulayacağız. Bir tanesinde yeraltı raylı sistem, bir tanesinde hemzemin, bir diğerinde de tramvay raylı sistem. Burada tanımlanan teknik olarak 15 bin yolcu kapasitesine kadar tramvay olarak tanımlanıyor. 15 ile 30 bin arası eğer saatte o hatta yolcu taşıyorsanız buna hafif raylı sistem diyorsunuz. 30 binin üzerine o inşa ettiğiniz hat üzerinde saatte yolcu taşıyorsanız bunun adı da ağır raylı sistem ya da metro oluyor. Onun için biz genel anlamda raylı sistem şeklinde ifade edelim” diye konuştu.
Seçer, şu anda gündemde olan ve ihale aşamasında olan sistemin yaklaşık olarak 13.4 kilometrelik bir raylı sistem yapısı bulunduğundan bahsederek, “2. fazdaki 9 kilometrelik bir raylı sistem yapısıdır bu hemzemin. Eski Mezitli Belediyesi’nin önünde başlayan hat yaklaşık 13.5 kilometrelik yeraltından gidecek olan raylı sistemdir. İlk etapta bunu yapacağız. Daha sonra eski otogar noktasından yaklaşık 1 kilometre civarında kuzeye doğru Siteler istikametinde devam edecektir. Bu sistem orada noktalanacaktır. 2. Faz orada hemzeminle oluyor. Yani yerüstüne çıkıyor. Şehir Hastanesi ve oradan yeni otogara kadar devam ediyor. Bu hattımız da 9 kilometrelik bir hattır. Bir diğeri de Fuar Alanı noktasından başlıyor, Yenişehir sınırımızdadır. Oradan 34. Cadde, Üniversite Hastanesi, Üniversite’ye ve Üniversite Caddesi'nden de bir ring şeklinde tek hat üzerinden gidiş geliş olmak üzere orada yaklaşık olarak 7.25 kilometrelik bir hat olacaktır. Toplamda 30 kilometrelik bir raylı sistemdir. Yaklaşık olarak rakamları verelim. İlk fazımızı aslında burada tartışalım. Diğer iki bölümün hazırlıkları yapılıyor. Şu anda zemin etütleri yapılıyor” dedi.
“MARKA KENTSENİZ METRONUZ OLMALI”
Seçer, Metro’nun önemli bir yatırım olacağını ifade ederek, “Metro bütün bu şikayetlerin ortadan kalkmasına yardımcı olacak yatırımlardan bir tanesi olacaktır. Metro demek eğer bir marka kentiz diyorsanız olması gereken bir yatırım demektir. Metro demek gelişim demek, gelişme demek, Metro demek bir medeniyet demektir. Bu olaya sadece yolcu kapasitesi yapacağımız sistemler bize rasyonel bir yatırım olarak geri dönecekmiş gibi bir ticari bir bakış açısı ile bakmak doğru değildir. Elbette ki onun da hesabını yapıyoruz. Bizim 2030'da öngördüğümüz 4 ilçeden oluşan Mersin merkezde günlük yolcu kapasitesi 1 milyon 200 bin. Yaklaşık olarak bu 13.5 kilometrelik hatta sadece Mersin'deki toplam günlük yolcu kapasitesinin yüzde 60’ı o güzergahta. Şu anda yaklaşık 800 bin civarında Mersin'de günlük yolcu kapasitesi var. Bunun yüzde 60’ı 450-500 bin civarında yolcu, yapacağımız 13.5 kilometrelik hatta belediye otobüsleri, halk otobüsleri, özel araçlar, dolmuşlar, birçok taşıma araçları ile seyahat ediyorlar. Biz bütün bunların hesabını yaptık. Şu anda pik saatlerde o güzergahta saatte 18-20 bin arası hatta 22 bine kadar ulaşan saatler var. Bu sistemin, yeni yapılacak 13 kilometrelik ilk hattaki saatteki yolcu taşıma kapasitesi zaten 15 bin ortalamaya ulaşmış. Az önce bunun tanımlarını yaparken 15 bin yolcu saat kapasitesine kadar tramvay, 15-30 bin arası hafif raylı sistem dedim. Hafif raylı sistem sınırına gelmiş. Bu sistemin inşaata başladığından bitimine kadar geçecek süre 3.5 yıl olacak. 6 ayda bir herhangi bir olumsuzluğa karşı opsiyon veriyoruz. Yani toplamda maksimum bu inşaat 4 yıl sürecek. 2024'te maksimum hizmete girecek. O zamana kadar bu yolcu kapasitesi ortalama bugün 15 bin ise 20 binleri oluşacak. Pik saatlerde 25-27 binlere ulaşacak zaten devreye girdiği zaman ve 2030’da zaten bir günde toplamda tüm Mersin'de varsaydığımız kapasite 1 milyon 200 binlere ulaşacak. Bu önemli bir rakam” dedi.
Panelin ardından, Mersin Büyükşehir Belediyesi bürokratları ve yetkilileri de öğrencilerin teknik konulardaki sorularını yanıtladı.
Panel sonrasında Toros Üniversitesi Kurucu Mütevelli Heyet Başkanı Ali Özveren Başkan Vahap Seçer’e ağaç sertifikası ve çiçek takdiminde bulundu.
Başkan Seçer, etkinlik sonunda kampüs bahçesinde öğrencilerle bir araya gelerek sohbet etti.