AKADEMİK DERS İÇERİĞİ
T.C. TOROS ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
Mimarlık Bölümü Ders İçerikleri
BİRİNCİ YIL/Birinci Yarıyıl
TUR 101 TÜRK DİLİ I (2+0+0 Kredi: 2 AKTS:2)
İletişimin açıklanması; dilin ve dili ile düşünme süreci, kültür, toplum ve edebiyat, yazılı ve sözlü iletişim arasındaki ilişkinin açıklanması; Türk dilinin ana özelliklerinin, anlatma türlerinin ve bozukluklarının örneklenmesi yer alır.
HIS 101 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Ders kapsamında Türkiye Cumhuriyeti’nin ve Atatürk devrimlerinin kültürel, ideolojik, tarihsel özelliklerinin öğretilmesi söz konusudur. Modern Türkiye'nin entellektüel temellerinin anlatılması yer alır.
FLE 101 İNGİLİZCE I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
ARC 101 TEMEL TASARIM I (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
Ders tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, düzlem, şekil, hacim, biçim, form, doku, renk), ve tasarım ilkelerinin (simetri-bakışım, asimetri, tekrar, ritim, oran, orantı, ölçek, denge, birlik, uyum, karşıtlık, egemenlik, hiyerarşi, koram) iki ve üç boyutlu olarak algılanmasını içerir. Görsel algılamada belirliliği sağlayan şekil-zemin ilişkileri analiz edilir. Ders kapsamında yapılan uygulamalar, tasarım elemanlarının ve tasarım ilkelerinin anlaşılırlığını destekleyerek tasarım yeteneklerinin gelişimine ve ilerlemesine öncülük eder.
ARC 147 STATİK I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Maddesel noktaların, rijit cisimlerin ve taşıyıcı sistemlerin dengesine ilişkin hesap esaslarını öğrenmek ve izostatik taşıyıcı sistemlerdeki iç kuvvetlerin hesabını yapmak.
ARC 121 BİNA BİLGİSİ I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin temel amacı, mimari tasarımın temel kavramlarını ve ilkelerini disiplinler arası bağlantıları ile birlikte bir meslek disiplini olarak incelemek ve aktarmaktır.Bu ders, mimari tasarımın temel kavramlarını açıklanmasına odaklanır. Öğrencilerin sosyal, kültürel ve mekansal bağlamlarda karşılaştırmalı analizler yapabilmeleri için çeşitli kültürlere ve tarihsel dönemlere ait tasarım, sanat ve mimarlık eserlerinin incelenmesini kapsar.
ARC 135 TEKNİK ÇİZİM (4+4+0 Kredi:5 AKTS:6)
Mimari anlatım ve sunumun gerektirdiği araç, gereçlerin tanıtılması, teknik ve teorik bilgilerin aktarılması; plan, kesit ve görünüşlerin değişik ölçeklerde çizilmesi, ölçülendirilmesi ve teknik anlamda ifade edilebilmesi için diğer bilgilerin verilmesi.
MAT 101 MATEMATİK I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Kavramlar, problem çözme, teori ve ispatlama üzerinde durulur. Tüm bölümlere bir ara sınav ve bir final sınavı verilir. Öğrenciler matematikte okuma, yazma ve sorgulama becerilerini geliştirir. Fonksiyonlar. Limitler ve Süreklilik. Teğet doğrular ve türevler. Zincir kuralı. Kapalı türev alma. Ters fonksiyon. İlişkili oranlar. Doğrusal yaklaşımlar. Ekstrem değerler. Ortalama değer teoremi ve uygulamaları. Grafik çizimi. Belirsiz formlar ve L'Hospital kuralı. Belirli integral. Kalkülüsün temel teoremi. Yerine koyma. Eğriler arasındaki alanlar. Doğal logaritma fonksiyonunun formal tanımı. İntegral almanın teknikleri. Has olmayan integraller. Yay uzunluğu. Dönel cisimlerin hacimleri ve yüzey alanları. Düzlemde parametrik eğriler. Kutupsal koordinatlar. Kutupsal koordinatlarda yay uzunluğu.
BİRİNCİ YIL/İkinci Yarıyıl
HIS 102 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Ders kapsamında Türkiye Cumhuriyeti’nin ve Atatürk devrimlerinin kültürel, ideolojik, tarihsel özelliklerinin öğretilmesi söz konusudur. Modern Türkiye'nin entellektüel temellerinin anlatılması yer alır.
TUR 102 TÜRK DİLİ II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
İletişimin açıklanması; dilin ve dili ile düşünme süreci, kültür, toplum ve edebiyat, yazılı ve sözlü iletişim arasındaki ilişkinin açıklanması; Türk dilinin ana özelliklerinin, anlatma türlerinin ve bozukluklarının örneklenmesi yer alır.
FLE 102 İNGİLİZCE II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
ARC 148 STATİK II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Hiperstatik sistemlerin cross yöntemiyle analizi, yük analizi, yükün yapı elemanlarına dağıtılması ve süper pozisyonu sonucu serbest cisim diyagramına yerleştirilmesi, etkiyen yükler altındaki sistemin statik analizi.
ARC 122 BİNA BİLGİSİ II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Tasarım kavramının kuramsal olarak ele alınması ve uygulanmış örneklerin incelenerek araştırılması. Mimarlık, insan ve çevre; fiziksel çevre yaratma çabası. Mimarlıkta tasarımın evrimi; mimari tasarımın aşamaları, mekan kavramı ve oluşturulmasındaki temel ögeler. Mekanların birleştirilerek bir bütün oluşturulmasındaki temel ögeler ve ölçütler. İşlev ve bütün ilişkisi, plan analizleri.
ARC 138 MİMARİ ANLATIM TEKNİKLERİ (4+4+0 Kredi:5 AKTS:6)
Çeşitli grafik anlatım ve çizim teknikleriyle öğrencinin mimari algı ve ifade becerilerinin geliştirilmesi; doğal ve yapılı çevrenin analitik etüdleri; perspektif; iki ve üç boyutlu çizim üzerinde gölge; renk ve renklendirme; serbest el, iki ve üç boyutlu çizim becerilerinin geliştirilmesi.
MAT 102 MATEMATİK II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Matris Ve Determinant, Vektörler, Fonksiyonlar; Trigonometrik Fonksiyonlar Tek Değişkenli Fonksiyonlarda Limit Ve Süreklilik, Türev, Türevin Uygulamaları, Fonksiyonların Değişimlerinin İncelenmesi Ve Grafik Çizimi, Belirli İntegral Ve Özellikleri Belirsiz İntegral, Ters Fonksiyonlar, Ters Trigonometrik Fonksiyonlar, Üstel Ve Logoritmik Fonksiyonlar, Belirsizlikler Ve L’Hospital Kuralı, İntegrasyon Teknikleri Belirli İntegral İle Alan Hesabı, Dönel Cisimlerin Yüzey Alanları, Dönel Cisimlerin Hacimleri.
ARC 102 TEMELTASARIM II (4+6+0 Kredi:7 AKTS:7)
Ders tasarım elemanlarının (nokta, çizgi, düzlem, şekil, hacim, biçim, form, doku, renk), ve tasarım ilkelerinin (simetri-bakışım, asimetri, tekrar, ritim, oran, orantı, ölçek, denge, birlik, uyum, karşıtlık, egemenlik, hiyerarşi, koram) mimari tasarımla uyum sağlamasına yönelik beceri geliştirmeyi sağlar. Bu kapsamda, ARC 101 Temel Tasarım I dersi içeriğinde öğrenilen konuların 3 boyutlu çalışmalarla somut olarak aktarılması hedeflenir.
*ÖN KOŞUL:ARC 101 Temel Tasarım I
ARC 100 STAJ I (0+0+0 Kredi:0 AKTS:3)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) dört haftalık (30 işgünü) bir saha deneyimi kazanılmasını öngörmektedir. Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesinin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
İKİNCİ YIL/Birinci Yarıyıl
FLE 201 İNGİLİZCE III (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Öğrencilerin B1 düzeyinde İngilizce becerilerine sahip olmaları hedeflenmektedir. İngilizce III dersi zorunlu hazırlık eğitimi olmayan lisans programlarında 2. Sınıf güz yarıyılında okutulan Yabancı dil dersidir. Ders yüz yüze Yabancı Diller Yüksek Okulu öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Ders B1 düzeyinde olup dersi alan öğrencilerin dönem sonunda B1 düzeyinde İngilizce becerilerine sahip olmaları hedeflenmektedir. Öğrenciler dersten muaf olmadıkları koşulda mezun olabilmek için dersi almak ve geçmek durumundadırlar. İngilizce III dersinin önkoşul dersi bulunmamaktadır.
ARC 233 YAPI I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Temelden çatıya bir bağlantılar sistemi olan mimari yapıda geleneksel ve çağdaş, strüktür ve konstrüksiyon bilgilerine odaklanılır. Bu temele dayanılarak ‘yapı yeri (yapı zemini, yapı çukuru ve yapının zemine uygulanması), temeller, duvarlar, döşemeler, bacalar ve doğramalar (pencereler ve kapılar)’ gibi yapı elemanları analiz edilir. Bu yapı elemanlarının çeşitlerini içeren farklı ölçeklerde çizimler yapılır.
ARC 283 BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bilgisayara giriş, öğrencinin bilgisayarların tasarımda kendilerine sunduğu avantajları ve fırsatları anlamalarını amaçlar. Bunun yanı sıra öğrenciler gerekli bilgi ve teknik destekle kendi tasarım önerilerini bilgisayar ortamında hazırlamayı öğretir.
ARC 201 TASARIM STÜDYOSU I (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
İlk yıl öğrenilen temel tasarım dersindeki bilgilere dayanarak küçük ve orta ölçekli bina ve mekân tasarımı çalışmalarına başlanmaktadır. Mimari analiz, kullanıcı ihtiyaçları, işlevsel analiz konularında temel bilgiler ve seçilen konu alanında tasarlanan projelerin, soyutlama ve kavramlarla yorumlama, tasarım problem çözme yöntemlerini kavrama ve uygulama ve çizim ve maketlerle desteklenen görsel ve sözel sunumlarının yapılması bu stüdyonun kapsamındadır.
*ÖN KOŞUL:ARC 102 Temel Tasarım II
ARC 225 MİMARLIK TARİHİ I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin amacı Tarih öncesi çağlardan 5. yy.’a kadar uzanan tarihsel gelişim içerisinde kilometre taşı niteliğindeki başlıca sanat ve mimarlık eserlerini sosyal ve kültürel bağlamları içerisinde karşılaştırmalı olarak tanıtarak gerekli tarihsel bilgi altyapısını oluşturmaktır. Bu kapsamda kronolojik bir dizi içerisinde Mimarlık Tarihi’nin kökenlerini oluşturan Tarihöncesi Dönem, Mısır, Mezopotamya ve Anadolu Medeniyetleri ile bunları takip eden Yunan, Helenistik, Etrüsk, Roma ve Geç Antik Dönemlerini temsil eden başlıca sanat ve mimarlık eserleri tanıtılmakta ve yorumlanmaktadır.
ARC 241 FİZİKSEL ÇEVRE DENETİMİ I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Yapı endüstrisinin gelişimi ile daha kaliteli ve standart malzemelerin yapımının, yapı sistemlerinde büyük değişikliklere neden olması; estetik anlayışın da değişmesiyle daha narin, daha zarif yapıların çevremizi sarması; Bu tür yapıların insanlara, birbirini rahatsız etmeden, aile mahremiyetini koruyarak yaşamak v. b. olanaklarını verememesi nedeniyle ortaya çıkan sorunların özel tedbirlerle giderilmesi gerekmektedir. "Çevre bilinçli yapı" olarak da adlandırılabilen "Fiziksel Çevre Denetimli Yapı" kapsamında; Yapıların yerini, yönünü, formunu, elemanlarını, malzemelerini kullanarak iklim, ışık, ses gibi çevre gereksinmelerini ısıtma, havalandırma, aydınlatma gibi yapay çevre denetimini en az düzeyde tutarak sağlayan yapılması bilincinin öğrencilere verilmesi ana amaçlanmıştır.
ARC 221 YAPI MALZEMELERİ I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
Dersin amacı Yapı-Malzeme-Tasarım ilişkilerinde yapı malzemelerinin temel özellikleri; sınıflandırmaları, dayanma güçleri, çevreye ve doğal etkenlere göre aldıkları şekiller ve özellikler, malzeme seçimini etkileyen faktörler konusunda bilgi ve deneyimleri geliştirmektir. Bu kapsamda Yapı Tasarımında Malzeme ve Detay ilişkisi; Yapı Malzemelerinin Türleri, Yapı tasarımında malzeme seçimini etkileyen etmenler, Yapı malzemelerinde Fiziksel Sorunlar, Yapılarda yalıtım özellikleri ve bağlantı malzemeleri, Taşıyıcı yapı elemanlarına göre yapı malzemeleri, Taşıyıcı olmayan yapı elemanları ve Kaplama malzemeleri; kerpiç, taş, tuğla, ahşap, beton, çelik, plastik, metal, cam ve tekstil yapı malzemelerinin kullanımına ilişkin uygulama örnekleri verilmektedir.
ARC 239 AHŞAP ve ÇELİK YAPILAR (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
Ahşap ve Çelik malzeme kullanılarak yapılacak yapıların / konstrüksiyonların ve birleşimlerin hesabını öğretmek. Ahşap ve Çelik Malzemeye ait Genel Bilgiler, Ahşap ve Çelik Yapılardaki Yükler ve Yük Birleşimleri, Çekme Çubukları, Basınç Çubukları, Eğilmeye Çalışan Elemanlar, Eğilme ve Basınca Çalışan Elemanlar, Basit Birleşimler.
İKİNCİ YIL/İkinci Yarıyıl
FLE 202 İNGİLİZCE IV (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bir akademik yıl süresinde, İngilizce dersi, güz döneminde FLE 101 İngilizce I ve bahar döneminde FLE 102 İngilizce II olarak verilen 3 saatlik bir derstir. Öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Bu derste uygulamalı iletişimsel öğretim metodu kullanılmaktadır. Öğrencilerin iletişim becerilerini geliştirmeyi ve öğrencilerin İngilizce gramer yapılarını, temel kelime bilgisini, cümle yapısını, görsel ve işitsel dil örneklerini genişletmeyi amaçlar. Bu ders öğrencilerin İngilizce mimari terminolojilerini geliştirir. Öğrenciler mimari dönemleri, dönemlerin tekniklerini, yapı malzemelerini ve onların özelliklerini; bina çeşitlerini- tarımsal, ticari, devlet, endüstriyel, askeri, dini, toplu konutlar, ulaşım, vb. konuları tartışabilir. Ayrıca ders akademik yazma teknikleri ile temel akademik İngilizce becerilerinin orta düzeyde geliştirilmesini, akademik araştırmaya giriş, sözlü sunum ve dinleme teknikleri, akademik okuma becerilerini kapsar. Dersi tamamladıktan sonra, öğrenciler mimari terminolojiyi kullanabilirler, rapor yazabilirler ve sunum yapabilirler.
ARC 234 YAPI II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Geleneksel ve çağdaş, strüktürün ve konstrüksiyonun mimari parçası ve temel yapı elemanlarından olan ‘düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar’ konularını analiz eder. Bu yapı elemanlarının çeşitlerini içeren farklı ölçeklerde çizimler yapılır.
ARC 284 BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bilgisayar Destekli Tasarımda öğrencilere 3 boyutlu çizimleri yapabilmeleri için gerekli bilgilerin aktarılması ve çizim bilgilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. Katı modelleme ve yüzey modelleme teknikleri bu ders içerisinde öğrencilere verilmektedir
ARC 202 TASARIM STÜDYOSU II (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
Öğrencilerin bina ve mekân tasarım prensipleri hakkındaki bilgilerini geliştirmek üzere, karmaşık olmayan işlevli yapıların iç ve dış mekânlarının kullanımına ait tasarım problemlerinin çözümlenmesi yapılır. Kentsel çevrede halihazırda bulunan yapıların arasında konumlanan yeni tasarlanan projenin işlevsel, çevresel ve insan ihtiyaçlarının birlikte düşünülerek irdelenmesi yapılar ve modern teknoloji, çağdaş mekân kullanımlarına uygun olarak çözümlenmesi yapılır.
*ÖN KOŞUL:ARC 201 Tasarım Stüdyosu I
ARC 222 YAPI MALZEMELERİ II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Bu dersin içeriğinde iç mimaride kullanılan malzemelerin uygulama ve performansları değerlendirilmektedir. Öğrenciler verilen konularda araştırma ve tasarımlar yaparak malzeme bilgilerini geliştirecek ve güncel uygulama örneklerini araştırmayı öğreneceklerdir.
ARC 226 MİMARLIK TARİHİ II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin amacı 5. yy.’dan 16. Yy.’a kadar uzanan tarihsel gelişim içerisinde kilometre taşı niteliğindeki başlıca mimarlık eserlerini sosyal ve kültürel bağlamları içerisinde karşılaştırmalı olarak tanıtarak gerekli tarihsel bilgi altyapısını oluşturmaktır. Bu kapsamda kronolojik bir dizi içerisinde Bizans, Romanesk ve Gotik, İslam Öncesi Türk, Erken İslam, Türk-İslam) dönemlerini temsil eden başlıca mimarlık eserleri tanıtılmakta ve yorumlanmaktadır.
ARC 244 FİZİKSEL ÇEVRE DENETİMİ II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
Doğal ve yapay çevrelerdeki insan gereksinimlerinin ve konforunun incelenmesine yönelik konuları kapsar. Öğrenciye çevre koşullarının mimari tasarımın temel bir parçası olarak kullanımı, kontrol edilmesi ve biçimlendirilmesine ilişkin bilgilerin verilmesi amaçlanır. Başlıca konular iklim kuşaklarına bağlı ısıl konforu, çevre kontrolü, pasif iklimlendirme (ısıtma, soğutma, havalandırma ile nemlendirme) ve iç mekân hava kalitesidir.
ARC 200 STAJ II (0+0+0 Kredi:0 AKTS:2)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) dört haftalık (30 işgünü) bir saha deneyimi kazanılmasını öngörmektedir. Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesinin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
ARC 236 BETONARME YAPILAR (2+0+0 Kredi:2 AKTS:2)
ÜÇÜNCÜ YIL/Birinci Yarıyıl
ARC 351 KENTSEL TASARIM (2+2+0 Kredi:3 AKTS:5)
Kentsel tasarım kuramları, kentsel doku ve tarihi, kent form ve estetiği çalışma konuları ve ekoloji, teknik altyapı, ulaşım, kent peyzajı ve toplum sosyolojisi konuları çalışma kapsamındadır. Kentsel tasarım yöntem ve tekniklerinin bir kent parçasında uygulamalı olarak çalışılması yapılmaktadır.
ARC 309 TESİSAT I (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
Mekanik, elektrik sistem mühendisliği prensipleri ile teknik terminoloji gibi profesyonel iletişim araçlarının öğretilmesi söz konusudur. Otomatik kontrol sistemleri, dikey ulaşım sistemleri, asansör ile yürüyen merdivenler, özel kabin ve sistem tasarımları, özel hareketli mekân organizasyonları (wc, banyo, mutfak vb.) ile prensiplerini kapsar. Mekanizasyona ilişkin ölçütlerin önceden planlanması anlatılır. İç mimari kararlar üzerindeki etkileri araştırılır.
ARC 319 MİMARLIK TARİHİ III (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
19. yüzyıl ortalarından Eklektisizm ve sonrasında tüm dünya ülkelerindeki Modern Mimarlık ve sanat içeriği oluşturur. Dersin içeriğinde, Rönesansın sonları, Ütopyacılık, Romantisizm, Eklektisizm, Endüstri devrimi sonrası Demir, Dökme demir, cam kullanımı, çelik, Chicago okulunun getirdikleri, betonarme ve demirli betonun Fransa’da ilk kullanımı , İngiltere’de sanat ve zanaatkarlar akımı(arts & crafts), tüm ülkelerde Art Nouveau, Avusturya'da Sezession, Hollanda’da De Stijl, İtalya’da Fütürizm, Rusya'daki, Konstrüktivizm-Yapısalcılık, Fransa'daki Pürizm-Yalınlık, Almanya'da Ekspresyonizm anlatılır. Mimarlığı da kapsayan çevre, iç mekânlar, bitirmeler, mobilyalar, tekstil, el işleri, resimler, heykeller ve süslemeler incelenir.
ARC 301 TASARIM STÜDYOSU III (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
Öğrencilerin tasarım ve teknik uyumundan kaynaklanan problemleri çözme yetisini geliştirmek amaçlanır. Otel, yurt, okul, konut veya ofis blokları gibi çeşitli işlevleri içerisinde barındıran ve çok işlevli mekân organizasyonlarını içeren kapsamlı projeler ele alınır. Strüktür, mekanik donatım, ısıl konfor ile yangın ve diğer yaşam güvenlikleri gibi tasarımın görünen ve görünmeyen parçaları arasındaki ilişkinin öneminin vurgulanması yapılır.
*ÖN KOŞUL:ARC 202 Tasarım Stüdyosu II
ARC 357 YAPIM SİSTEMLERİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
ÜÇÜNCÜ YIL/Birinci Yarıyıl SEÇMELİ DERSLER
* 5. Yarıyılda 2 tane Seçmeli Ders alınması uygundur.
ARC 391 MİMARİDE FOTOĞRAF (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu derste yeni konular stiller ve güncel mimari fotoğraflar incelenir ve uygulamalar yapılır. Mevcut mimari fotoğrafta yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek.
ARC 375 MAKET YAPIM TEKNİKLERİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin sonunda öğrencilerin; Makete ve maket yapımına yönelik temel kavramları öğrenmesini, konularına göre maket tiplerini ve maket yapımında kullanılan malzemelerle teknikleri kavrayabilmesini, maket yapım sürecini, tamamlanmış bir projenin maketle üçüncü boyuta kaldırılmasını ve maketlerin fotoğraflanma tekniklerinin geliştirilmesini sağlamaktır. Mimari tasarımda maketin yeri ve önemi, Maket ve maket yapımına yönelik temel kavramlar, Maket yapımında kullanılan malzemeler, Maket yapım süreci.
ARC 371 ENERJİ ETKİN BİNA TASARIMI (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Enerji kaynaklarını yapıda en etkin ve sürdürülebilir koşullarda değerlendirmek üzerine bilinç ve bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. Temel prensip; doğanın insana verdiklerini mimarın tasarımı / binası aracılığı ile binayı kullanana yararlı hale getirebilmesini sağlayacak ilke ve yöntemlerin kavratılmasıdır.
ARC 383 BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM III (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bilgisayar Destekli Tasarımda öğrencilerin 3 Boyutlu çizim programı ile çizimleri yapabilmeleri için gerekli bilgilerin aktarılması ve çizim bilgilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır. Öğrencinin tasarım çalışması aşamalarında bilgisayardan yararlanarak görselleştirme yapabilmesi, bilgi ve becerisinin kazandırılması.
ARC 325 PEYZAJ TASARIMINA GİRİŞ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Peyzaj, peyzaj mimarlığı hakkında bilgi edinme ve bu alanın diğer disiplinlerle ilişkisini kavrayabilme. Mimarlık ve İç mimarlık tasarımında bitkileri bir tasarım nesnesi olarak kullanabilme. İç mekânda kullanılabilecek bitkileri ve yaşam koşulları hakkında bilgi sahibi olma. İç mekandaki ekolojik koşulların bitkileri nasıl etkilediğini ve bu durumlarda neler yapılması gerektiğini kavrayabilme. Değişik kullanım alanlarına yönelik İç Mimari projeler için uygun iç mekân peyzaj uygulamaları yapabilme.
ARC 377 ANADOLU'DA TÜRK SANATI VE MİMARİSİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Türk Sanatının oluşum ve gelişim süreçlerini neden sonuç ilişkisi içerisinde inceleyerek dönemsel ve bölgesel üslup farklıları açsından incelemeyi sağlamak. Türk Sanatının farklı dönemlerdeki özelliklerini benzerlik ve farklılıklarıyla karşılaştırarak değerlendirmek. Türk Sanatının gelişim sürecinin incelenmesi ve eserlerinde kullanılan malzeme-teknik özelliklerini dönem ve bölge değişkenlerini dikkate alarak değerlendirilmek.
ÜÇÜNCÜ YIL/İkinci Yarıyıl
ARC 302 TASARIM STÜDYOSU IV (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
Alışveriş merkezleri, hükümet binaları, spor yapıları ve toplantı salonları gibi işlev ve detayların incelendiği daha kapsamlı projeler söz konusudur. Akustik, aydınlatma, havalandırma gibi mekân bileşenleri ile mekân arasındaki ilişkiler çalışılır. Yeni teknolojilerin takip edilmesi şarttır. Malzeme, işlev ve estetiğin yer aldığı tasarım ölçütleri yanında strüktürel ve teknik konuların çalışılması istenir.
*ÖN KOŞUL:ARC 301 Tasarım Stüdyosu III
ARC 310 TESİSAT II (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
Isıtma yükü hesapları; sıcak su ve yüksek basınç ısıtma sistemleri; havalandırma, doğal yöntemler; havalandırma kanallarının tasarımları; otomatik kontrol sistemleri, dikey ulaşım sistemleri, asansör ile yürüyen merdivenler, özel kabin ve sistem tasarımları, özel hareketli mekân organizasyonları (WC, banyo, mutfak vb.) ve prensipleri kapsanır. Yüzme havuzlarının tasarım ve detayları, güvenlik faktörleri, elektronik alarm sistemleri çalışılır.
ARC 320 MİMARLIK TARİHİ IV (3+0+0 Kredi:3 AKTS:4)
Modernizmde; Almanya'daki, Bauhaus, 20. ve 21.yüzyıl sanatı, Selçuklu, Osmanlı’da mimarlık ve mekân, Modernizm ve 1920 ve sonrası, 1920 ve 1950 sonrası Ulusal mimarlık, Neo Rasyonalizm-Akılcılık, Postmodernizm, High-Tech, Dekonstrüktivizm ve günümüz mimarlığının, sanatın ve mekân ürünlerinin görsellerle birlikte anlatılması.
ARC 338 STRÜKTÜR ( 3+0+0 Kredi:3 AKTS:5)
ARC 300 STAJ III (0+0+0 Kredi:0 AKTS:5)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) dört haftalık (30 işgünü) bir saha deneyimi kazanılmasını öngörmektedir.Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesi”nin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
ÜÇÜNCÜ YIL/İkinci Yarıyıl SEÇMELİ DERSLER
* 6. Yarıyılda 1 tane Seçmeli Ders alınması uygundur. Dönem başına 30 yerel krediyi aşmamak üzere seçmeli ders alınabilir.
ARC 330 ÇAĞDAŞ STRÜKTÜREL TASARIM (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mimari mekan yaratmada strüktürün rolünü kavratmak. Çağdaş mimari strüktür tasarımı hakkında bilgilendirme.
ARC 374 KENT SOSYOLOJİSİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Öğrencilere kentsel olguların çok boyutlu niteliğinin; mekânda görülen sorunların gerçekte ekonomik-toplumsal-siyasal sorunların bir yansıması olduğunun, planlamanın mekân düzenlemesinden öte, tüm toplumsal alanlarla etkileşim içindeki bir süreç olduğunun anlatılması; Öğrenciye, çeşitli kentsel olguların ekonomik, toplumsal politikalarla ve düşünce iklimiyle ilişkisinin gösterilmesi; Güncel kent sorunlarının ve planlama uygulamalarının sosyolojik kuramlarla ilişkilendirilerek tartışılması.
ARC 366 MİMARİDE SİMGESELLİK (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Teknik ve sanatı bir bütün olarak bünyesinde barındıran mimarlık, gelişiminin tüm evrelerinde simgelerden yararlanır. Bu bağlamda, ‘mimarlıkta simgeler, yapıların yeri, yönelişi, yapım gereçleri, yapım yöntemleri, yapı öğeleri, bileşenleri, tasarım ilkeleri, düzenleme yöntemleri, mimarlıkta biçimler, kent düzenlemesi, bahçe mimarlığı, yenileştirme, iç mimarlık, mimarlığın simgeselliği, süslemeler, benzetme, yapıların vurgulanması, çağdaş mimarlıkta simgesel anlatımlar, yanlış simgesellik, simgeleştirme örnekleri, mimarlık ve felsefe, işlevlerde aşama sırası’ ders kapsamında anlatılır.
ARC 346 MALZEME KORUMA (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin amacı öğrencilerin inşaatlarda ve koruma projelerinde kullanılan ve günümüz yapı malzemelerinin yanı sıra tarihi yapı malzemelerinin nitelik ve özelliklerini kavramalarını sağlamak ve onlara bozunma nedenleri ile malzeme koruma tekniklerini tanıtmaktır. Yapı malzemeleri, iklim şartları ile bozunma, suyun yapılardan uzaklaştırılması, çözünebilir tuzların yapı malzemeleri üzerindeki etkileri, çözünebilir tuzların kaynakları, binalarda biyolojik bozunmalar, yapı malzemelerinin fiziksel/fizikomekanik/mekanik özellikleri, bozunma nedenleri, neden analizi yöntemleri, yaşlandırma deneyleri, malzeme koruma yöntemleri.
ARC 336 MEKAN TASARIMINDA MODÜLER SİSTEM (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Modül kavramı ve yapı tasarımı arasındaki ilişkinin oluşturulması. Öğrencilere hazır olarak verilen bir iç mekan üzerine kurgulanan modüler form tasarımlarının çizimlerinin (plan, kesit, teknik detay çizimleri) portfolyosunun hazırlanması ve maketlerinin yapımı.
ARC 384 BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM IV (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bilgisayar Destekli Tasarımda öğrenciler 3 Boyutlu çizim programı ile çizimleri yapabilmeleri için gerekli bilgilerin aktarılması ve çizim bilgilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
ARC 352 KENTSEL TASARIM II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Kentsel tasarım kavramının ortaya çıkışında etkili olan sosyal, kültürel ve politik süreçleri, mimari ve kentsel planlama ilkeleri çerçevesinde ve tarihsel süreç içerisinde açıklamak ve tartışmak. Kentsel tasarım kavramı, kentsel tasarımın boyutları ve ilkeleri, seçilen alan üzerinde kentsel tasarım ilkelerinin analizi.
ICM 332 ÜRÜN TASARIMI II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Tarihsel perspektif içinde mobilya iç mimari mekân ilişkilerinin irdelenmesinin öğretilmesi. Öğrencilerin tasarladıkları bir ürünü üretebilmelerini de sağlamak ve üretim sürecini de kullanabilmelerine olanak tanımak asıl amaçtır. Üretim sürecinde öğrencilerden beklenen, tasarladıkları ürüne göre strüktür, ergonomi, maliyet hesapları, malzeme seçimi ile kullanımını da göz önünde bulundurmalarıdır. Tasarımın potansiyelini ve sınırlamalarını da düşünerek ürettikleri detay çözümleri ile özgün yaklaşımları da değerlendirilmektedir. Uygun teknik çizimlerle projelerini ve tasarımlarını sunmaları da istenir.
ARC 368 TARİHİ ÇEVREDE KORUMA I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Tarihi çevre koruma bilincini oluşturmak ve geliştirmek. Yaşanılan çevreye karşı, koruma bilinci içerisinde yaklaşarak, çözüm üretebilmek. Tarihi çevre bileşenleri ve koruma tekniklerini bilmek. Tarihi çevrenin korunması konusunda ulusal ve uluslararası gelişim süreci. Korumanın sürekliliği ve ilgili olduğu diğer çalışma alanları. Tarihi çevre koruma teknikleri.
DÖRDÜNCÜ YIL/Birinci Yarıyıl
ARC 401 TASARIM STÜDYOSU V (4+6+0 Kredi:7 AKTS:10)
Yoğun, ticari ve sosyal aktivitelerin yer aldığı şehir meydanlarını oluşturan karmaşık bina ve bina gruplarının tasarlanması söz konusudur. Binalar arasındaki sosyal mekânların ve bu mekânları oluşturan elemanların, çok yönlü iç ve dış mekân ilişkilerinin incelenmesi ve tasarımı öne çıkar.
*ÖN KOŞUL:ARC 302 Tasarım Stüdyosu IV
ARC 415 YAPI VE PROJE YÖNETİMİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:4)
Yapı yönetimi hakkında bilgi birikimi sağlamak amaçtır. Yönetim teorileri ve sistemleri, proje üretimi, bina ekonomisi, programlama, iletişim, vb. konuları kapsar. Farklı alanlardaki yönetim prensipleri; insana ait psikolojik, sosyal ve ekonomik konuların da irdelenmesi gerekir. Profesyonel hayatta yönetimin yeri, yapılanma süreci, dağıtım sorumluluğu, pazarlama, yönetim stratejileri ve tipleri, kalite garantisi veya farklı gelişim aşamalarındaki faktörler, vb. özellikler dikkate alınmalıdır.
ARC 423 UYGULAMA PROJESİ (2+2+0 Kredi:3 AKTS:7)
Öğrencinin, mimari tasarım sürecinin, hazırlık ve ön araştırma çalışmalarından, çevre ve vaziyet planı etütleri, fikir projesi, avan proje ve kesin proje aşamalarına kadar, detay-bütün ilişkisi içinde, analitik düşünme, sentez, değerlendirme, sorun çözme, teknik ve grafik anlatım becerilerinin geliştirilmesi ve öğrenciye tasarım bilincinin kazandırılmasıdır.
ARC 453 İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
DÖRDÜNCÜ YIL/Birinci Yarıyıl SEÇMELİ DERSLER
* 7. Yarıyılda 2 tane Seçmeli Ders alınması uygundur.
ARC 497 RENK KURAMI VE UYGULAMA (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mimari tasarım öğesi olan rengin özelliklerini kavratmak, iç mekan ve yapı yüzü renk tasarım ilkelerini vermek. Görme ve renk algılama, iki ve üç boyutlu renk dizgeleri, renk karışım kuralları, ışık – renk ilişkisi, genel renk kompozisyon kuralları, iç mekan ve yapı yüzü renk tasarım ilkeleri, Munsell Renk Dizgesi ile kuramsal ve kılgısal çalışmalar, renk tasarım örneklerinin incelenmesi.
ARC 495 KAMUSAL MEKANLAR (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Çevresel verilerin ağırlıklı olduğu projelerin, kuramsal olarak desteklenerek kamusal mekan ve kamusal alanların tasarımında mekansal kalitenin sağlanabilmesi açısından bir lisansüstü dersi olarak verilmesi ve bu ders kapsamında tasarım sürecinin teorik açıdan desteklenerek mimari tasarıma girdi olarak katılabilmesi ve öğrencilerin konuya hakimiyetlerinin arttırılması, dersin verilmesindeki temel amacı oluşturmaktadır. Mekan, Kent ve Çevre; Kültür, Birey, Toplum Çevre İlişkileri, Temel Kavramlar ve Kuramlar Sosyal Organizasyonun Fiziksel Mekana Yansıması; İnsan Çevre/ Toplumsal Yapının Mimari Mekana Yansıması/ Çevresel İmaj, Bireysel Algılama, Toplumsal Algılama Kamusal Alan Tanımları, Fiziksel ve Mimari mekana Yansımaları; Özel- Yarı özel- Yarı kamusal ve Kamusal Mekan tanımları, Mimari Mekan Biçimlenmesine etkileri İç ve Dış Mekan Ayrımı, Mimari Tasarıma Etkileri, Mekansal Kalite; Kamusal Mekan Kalitesi, Çevresel Mekan Kalitesinin Ölçülmesi/ Bu ölçümde Kullanılacak Yöntemler/ Analiz Teknikleri / Ölçülecek Değerler Kamusal Mekan Kalitesinin Mimari Tasarıma Girdileri.
ARC 491 GÜNÜMÜZ MEK. TAS.YENİLİKL.I (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu derste yeni mekanlar konular stiller ve iç mekandaki güncel tasarımlar incelenir. Mevcut mekan tasarımlarını yenilikçi düşünceler ile geliştirmek için öğrenciyi bilgilendirmek.
ARC 417 AKUSTİK (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Herhangi bir kapalı mekânda istenilen seslerin duyulabilirliği, istenmeyen seslerde absorbasyon sağlanabilmesi ile ilgili tasarımların incelenmesi, ses dalgalarının yayılma biçimi ve kontrol edilebilme yöntemleri, yapı akustiği, hacim akustiği, yapı ve hacim akustiğini etkileyen faktörler, küçük, orta ve büyük mekânlarda mekân içerisindeki ses düzeyinin ölçümü ve hesabı, çınlama, iç mekânda duvar, döşeme ve tavanda ses yayılımı, yutulması ve yansıtılması, ses yutucu ve yansıtıcı panellerin incelenmesi, tasarımı, çeşitli fonksiyon ve formlardaki iç mekân örneklerinin akustik kontrolü ile ilgili incelemeler ve çözüm teknikleri ve prensiplerinin kavranması sağlanır.
ARC 481 GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Görsel iletişim tasarımın farklı alanlarda nasıl kullanıldığına dair bilgi vermek. Tasarımı oluşturan ögeleri tanıtmak, bilgi birikimi sağlamak ve özgün uygulamalar yaptırmak. Grafik tasarımın başlıca unsurlarının anlatılması ve uygulanması. Bir iletişim dili ve görsel iletişim formu olarak grafik tasarımın tanıtılması, iki boyuta indirgeme ve grafik resimleme diliyle kavramların sembollere dönüştürülmesi.
ARC 471 İMAR HUKUKU (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu derste ileride mimarlık görevini üstlenecek öğrencilere imar yasalarından ve uygulamalarından haberdar olmaları sağlanarak, mesleklerinin her alanında karşılaşacakları hukuki süreçle ilgili genel bilgilendirmenin yapılması hedeflenmektedir. İmar hukuku ile ilgili terimlerin anlatılması. Mimarlık mesleğini ilgilendiren kanunların öğretilmesi. Plan kademelerinin detaylı olarak incelenmesi. Yapı denetimi ve uygulama sürecinin incelenmesi.
ARC 473 KENTLEŞME VE YEREL YÖNETİM (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
ARC 477 KLASİK DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Osmanlı Mimari Mirasını tanıyıp kendi değerlerimizi, kültürümüzde var olanı hatırlatıp farkındalık yaratmak, iç mekan bezemesi ve düzenlenmesi öğretilerek öğrencilerin tasarım becerilerinin gelişmesine katkıda bulunmak; ayrıca her ölçekte üslup, dönem, yapım teknikleri ve toplumsal içerikler bağlamında analiz, inceleme ve yorum becerisi kazandırmak. Mimar Sinan'ın mimari yapılarıyla Osmanlı Coğrafyasında tarihi çevre ve kültür silüetini tanıyarak mimari yapıların form, üslup, plan ve süslemeyle ilgili bilgi sahibi edindirerek mekan kullanımı konusunda işlevselliği ön plana çıkararak uyumlu bir kompozisyon oluşumuna yardımcı olmak.
ARC 485 KENT TARİHİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Dersin amacı, kent kavramının tanımlanmasıyla, ilk kentlerin kökenine inerek insan ve kent-ilişkilerinin incelenmesidir. Ders kapsamında medeniyetlerin başlangıcı, ilk kentlerin ortaya çıkışı, orta çağ kentleri, Avrupa kentleri, İslam kentleri, Endüstri kentleri, Amerikan kentleri ve Anadolu’da kentleşme olgusu konuları irdelenmektedir. Bu bağlamda kentlerin oluşumunda ortaya çıkan çeşitli konut tipolojileri incelenmektedir. 20. yüzyıl Kent Ütopyacıları ve Mimarlarının bakış açıları ile kentin geçmişi ve geleceği arasında bağ kuran yaklaşımların anlaşılması hedeflenmektedir.
ARC 483 MESLEKİ UYGULAMA (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Ders, mimarlık mesleğindeki potansiyel "çalışma alanlarını" sistematik bir biçimde tanımlamakta, öğrencinin mesleğe hazırlanmasını amaçlamaktadır. Ders, mimarlık pratiğinde, temel ihtiyaçların belirlenmesi, projenin oluşturulması, detaylandırılması ve uygulanması süreçlerinde yer alan "aktör" ve "kaynakların" tanımlanmasını amaçlamaktadır. Öğrencilere uygulama projesi ve ruhsat projesi hazırlanması ve müşteriye sunumu için gerekli hazırlıkların neler olması gerektiği, belediye ruhsat işlerinin neler olduğu, şantiye yönetimi, kurulumu, keşif metraj ve hak ediş hesapları yapılarak proje tamamlama sürecine hakim olmaları hedeflenmektedir. Ders kapsamında, müşteri ilişkileri, proje yönetimi, rol paylaşımı, proje denetleme ve süreç yönetimi gibi temel kavramlar incelenmektedir.
ARC 475 GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Dersin amacı, kendini işini kurabilecek özelliklere, bilgi ve yetkinliklere sahip olması hedeflenen öğrencilerin kendilerinde var olan girişimcilik özelliklerini ortaya çıkarmaları ve bunları geliştirebilmeleri için gerekli donanımı kazanmaları, özellikle inovatif girişimlerde bulunabilmeleri için yenilikçi iş fikri geliştirme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
DÖRDÜNCÜ YIL/İkinci Yarıyıl
ARC 402 DİPLOMA PROJESİ (4+6+0 Kredi:7 AKTS:15)
Büyük ve karmaşık programlı yapıların çevresel ölçekteki etkileri de gözetilerek çözümlerinin yapılmasını içerir. Meydanlar, kavşaklar, park düzenlemeleri, açık alanlar yapı çözümlemeleriyle birlikte düşünülmelidir. Yapıların strüktür sistemleri, detaylar ve malzeme seçimleri projelerin çözümlerinde önemli kıstaslardır. Öğrencilerden bahsi geçen çözümleri yapması, yapının çevreye etkisi, tarihi çevre ve doğal alanların korunmasına yönelik hassasiyetlerin geliştirilmesi beklenir.
*ÖN KOŞUL:ARC 401 Tasarım Stüdyosu V
ARC 436 DEPREME DAYANIKLI TASARIM (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
Mimari tararımın kendisi aracılığı ile deprem güvenli bina elde edilebilmesi ilkelerinin kavratılması. Depremin ve 2018 Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinin mimarları ilgilendiren bölümlerinin ve felsefesinin tanıtılması, düzenli yapı ve düzensiz yapı kavramları, plan ve kesit düzlemlerindeki düzensizlikler, düzgün geometrik formların deprem esnasındaki performansları, deprem dilatasyonlarının yararları ve oluşturma detayları, depremde hasar görmüş yapıların örnekler üzerinden hasar görme nedenlerinin tespit ettirilmesi, teknolojinin desteği / aracılığı ile deprem güvenli yapı elde edilmesi ve ilgili teknolojilerin tanıtımı bu dersin konularındandır.
ARC 454 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (2+0+0 Kredi:2 AKTS:3)
İş sağlığı ve iş güvenliği kavramı; iş sağlığı güvenliği yönetim sistemleri; iş sağlığı ve iş güvenliği politikalarının oluşturulması; ergonomi; tehlikelerin kaynakları ve belirlenmesi; acil eylem planı; yangın ve patlama; kaza incelemesi ve raporlama; risk analizi; kişisel koruyucu donanımları, meslek hastalıkları; mesleklere özgü is güvenliği.
DÖRDÜNCÜ YIL/İkinci Yarıyıl SEÇMELİ DERSLER
* 8. Yarıyılda 3 tane Seçmeli Ders alınması uygundur.
ARC 478 OSMANLI TÜRK EVİ MEKAN KURGUSU (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Hem geçmiş dönemlerinin mirasına karşı bir konumu hem de geleceğe ilişkin geniş bir beklenti ufkunu barındırdığının bilincini yerleştirmek Aynı zamanda eleştirel bakış açısını genişletmekle birlikte, estetik ölçütlere göre uygun tasarımı sunmak için çözümler üretmek. Türk evi ve modern konut mimarisi adı altında mekan kurgusu yaratma, akım, esneklik, mahremiyet konusunda bilgi edinerek modern mimarların tasarımlarıyla konut analiz yapmayı amaçlar.
ARC 442 İKLİMLER DENGELİ MİMARLIK (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Öğrencinin değişik iklim bölgelerinde iklimle dengeli mimari ölçütlerini doğru belirleyebilmesi için gerekli bilgileri aktarmak.
ARC 428 SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin amacı iç mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirlik konularındaki bilinçlerini artırmak ve mezun olduklarında çevre dostu bina projelerinde çalışmalarını kolaylaştıracak bilgi alt yapısını oluşturmaktır. Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir yapılı çevre, sürdürülebilir tasarım ölçütleri, "beşikten kapıya" ve "beşikten mezara" yaşam döngüsü analizi, çevresel ürün beyanları, uçucu organik bileşen salınımları, yeşil bina sertifikaları ( LEED, BREEAM, ÇEDBİK-Konut).
ARC 484 BİLGİSAYAR DESTEKLİ 3 BOYUTLU MODELLEME (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mimari projenin planlama ve sunum aşamalarında, bilgisayar ortamında 3 boyutlu modelleme tekniklerinin kullanılması. Autocad ve 3ds Max programları kullanılarak katı model oluşturmak.
ARC 494 MEKAN VE FOTOĞRAF (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mevcut mimari fotoğrafta yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek. Bu derste yeni konular stiller ve güncel mimari fotoğraflar incelenir ve uygulamalar yapılır.
ARC 472 MİTOLOJİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin amacı öğrencilerin hayal güçlerini arttırmak, mitolojik konular ve karakterlerden yararlanarak tasarımlarında farklılık kazanmalarını sağlamak, Var olan tasarımların detaylarını ve altyapılarını çözebilme ve farklı bir bakış açısıyla değerlendirebilme yetisine sahip olmasını sağlamak. Bu derste öğrenciler Powerpoint sunum, tartışma ve okumalarla Yunan-Dünya Mitoloji konu ile karakterlerini tanır.
ARC 468 TARİHİ ÇEVREDE KORUMA II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Tarihi çevre koruma bilincini oluşturmak ve geliştirmek. Yaşanılan çevreye karşı, koruma bilinci içerisinde yaklaşarak, çözüm üretebilmek. Tarihi çevre bileşenleri ve koruma tekniklerini bilmek. Tarihi çevrenin korunması konusunda ulusal ve uluslararası gelişim süreci. Korumanın sürekliliği ve ilgili olduğu diğer çalışma alanları. Tarihi çevre koruma teknikleri.
ARC 492 GÜNÜMÜZ MEK. TAS.YENİLİKL.II (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mevcut mekan tasarımlarını yenilikçi düşünceler ile geliştirmek için öğrenciyi bilgilendirmek. Bu derste yeni mekanlar konular stiller ve iç mekandaki güncel tasarımlar incelenir.
ARC 462 EVRENSEL TASARIM (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu dersin esas amacı öğrencilere; farklı ergonomik, fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlara uygun mekân tasarımı için gerekli bilgileri aktarmaktır. Evrensel Tasarım İlkeleri’nin ışığında farklı kullanıcı kitleleri ile ilgili temel bilgileri ve karşılaştıkları sorunları anlayabilmek (engelli, yaşlı, hasta, çocuk, hamile, vb.) ve herkese hitap eden erişilebilir ve kullanılabilir mekân tasarımları yapmayı öğretmek dersin diğer bir amacıdır. Ders kapsamında farklı fiziksel, algısal, psikolojik ve sosyal özelliklere sahip tüm insanlar hakkında bilgi verilir ve bu kullanıcı gruplarının gündelik hayatta karşılaştığı sorunlara ve gereksinimlerine cevap veren mekân tasarımları konusunda bilgi ve örneklemelerde bulunulur. Herkes için erişilebilir tasarımın odağında olduğu ders çerçevesinde, 7 maddeden oluşan Evrensel Tasarım İlkeleri, Evrensel Tasarım İlkeleri-Mekân İlişkisi ve bu ilkelere uygun örnekler üzerinden incelenir. Verilen bu bilgiler ışığında öğrencilerin seçtikleri örnekleri analiz etmeleri ve ilgili önerileri getirmeleri beklenir.
ARC 424 MEKAN VE YER DENEYİMİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Bu ders mekân ve yer kavramlarını hümanistlerin bakış açısından ele almakta. Hümanist mekânların yaratılmasında ve tasarlanmasında bize kaynaklar oluşturmakta. Mekanlarda ve yerlerde insan deneyimi psiko-uzamsal yaklaşımlarla incelenmiştir. Hem bireysel hem de toplumsal düzeyde insan algısı ve sonuçta davranışlarını etkileyen mekansal faktörler tartışılmıştır. Öğrencilerin dönem boyunca üç bölümden oluşan bir program ile '(1) araştırma,(2) proje tasarımı, konsept senaryo,(3) proje sunum , konuyu irdeleyeceklerdir.
ARC 496 RESTORASYON (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Dersin amacı kültür varlıklarının miras değeri ve koruma kavramının öğretilmesidir. Koruma kavramının anlaşılması için; kuramsal yaklaşımlar, ulusal mevzuat ve sivil toplum kuruluşları çerçevesinde çeşitli tanımlamaların incelenmesi dersin giriş kısmını oluşturmaktadır. Farklı yapı türleri ve alanların tanıtılarak uygulamadaki farklılıklara değinip, sivil mimarlık yapılarına odaklanılmaktadır. Geleneksel sivil mimarlık yapılarının detaylı çözümlenmesi, yapılarda bozulmalar ve restorasyon teknikleri teorik olarak anlatılacaktır. Koruma bölge kurullarından onaylanmış rölöve, restorasyon ve restitüsyon projelerinin incelenerek tartışma ortamının oluşturulmasıyla konunun bütüncül çerçevede işlenecektir. Teknik geziler ve davetli konuşmacılar ile içerik tamamlanacaktır.
ARC 400 YAPIM PROJELERİNDE SÜRE YÖNETİMİ (3+0+0 Kredi:3 AKTS:3)
Mimarın yapı üretim süreci içindeki rolünü, işlevlerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlamak; Yapım Yönetimi Yaşam Döngüsü, Yönetim ve ekonomi kavram, kuram, araç ve tekniklerini tanıtmak; İnşaat sektörünün tüm düzeylerine (ulusal, firma, proje ve işlem) yönelik ekonomik ve yönetimsel sorunlar konusunda bilgi vermek; Proje ve Yapım yönetimine ilişkin yönetim ve ekonomik analiz tekniklerini öğretmek; Proje yönetimi bilgi alanının tanıtmak; Proje yönetimi becerilerini kazandırmak; Proje yönetimi bilgi alanının güncel problemlerinden, tartışmalarından ve çözümlerinden katılımcıları haberdar etmek.