AKADEMİK DERS İÇERİĞİ
TOROS ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR, TASARIM VE MİMARLIK FAKÜLTESİ
İÇ MİMARLIK DERS İÇERİKLERİ
1.YARIYIL
ICM 101 Temel Tasarım I (4-6 ) 7K- (10 AKTS)
Tasarımın temel kavram ve prensiplerine giriş. Tasarım problemlerini çözebilecek zihinsel ve el becerilerinin geliştirilmesi. İki ve üç boyutlu mekân kompozisyonlarının farklı ortamlarda yapılandırılıp ifade edilebilmesi için görsel değerlerin geliştirilmesi.
ICM 125 İç Mimariye Giriş (3-0 ) 3K- (4 AKTS)
Bu dersin genel içeriği mimarlık ve iç mimarlık tarihine giriş ve genel bakış olarak özetlenebilir. Bu derste öğrencilere tasarım prensiplerinin ve elemanlarının tanıştırılmakta ve mesleki terimler aktarılmaktadır.
ICM 135 Teknik Çizim (4-4 ) 5K- (7 AKTS)
Görsel iletişimi sağlayacak, form ve dokuyu görebilme yeteneğinin geliştirilmesini sağlayacak serbest el çizim yöntemlerinin öğretilmesi. Temel serbest el çizim teknikleri ve malzemeleri, tarama teknikleri, perspektif çizimleri, iç ve dış mekânlarda karakalem kompozisyon çalışmaları bu dersin kapsamında yer almaktadır.
Çizim araçlarını kullanarak iç mimarlıktaki algılama, iletişim ve görsel kavramların geliştirilmesi; soyutlamanın kurallarının irdelenmesi, üç boyutlu algılama, ölçekli çizim. Çizim tekniklerinin geliştirilmesi ve grafik öğelerini kullanarak düşüncelerini ifade etme. Temel çizim malzemelerinin, tekniklerinin tanıtılması, anlatılması ve güncel çizim tekniklerinin gösterilmesi.
MAT 101 Matematik (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Matematiksel kavramları tanıma, temel matematiksel işlemleri yapabilme ve uygulayabilme, öğrenciye fonksiyonel düşünebilme yeteneğini kazandırma gibi amaçlarla sayı sistemleri, sayı kümeleri, denklemler ve eşitsizlikler, problemler ve çözümleri, kümeler, bağıntı ve fonksiyon kavramı içeriklerinin işlenmesi.
FLE 101 İngilizce I (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Bu ders öğrencilerin kendi alanlarındaki terminolojiyi esas alarak dil becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İletişimsel (Communicative) yöntem kullanılmaktadır. Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
TUR 101 Türk Dili I (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Bu ders sayesinde öğrenciler Türk dilinin zenginliğinin farkına varır, okuma ve yazma dilini doğru kullanmayı öğrenir, kültür ve dil arasındaki ilişkiyi keşfeder. Dilin tanımı, ulusun sosyal bir kurum olarak önemi, dünya dilleri arasında Türk dili ve Türk dilinin tarihi ve evreleri, Türkçenin sesleri ve ses özelliklerinin sınıflandırılması, Türkçenin ses bilgisi ve ilgili kurallar, Türkçedeki ekler ve kullanımları, kompozisyon ve kompozisyonun kullanımı hakkında genel bilgiler, dilekçe ve özgeçmiş yazımı, yazım ve noktalama işaretleri bu dersin başlıca konularıdır.
HIS 101 Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi I (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Tarihsel gelişmeleri, sebepleri ile birlikte ele alıp değerlendirmek gerekir. Tarihsel olaylar, olayın geçtiği dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı ile yakından ilgilidir. Bu değerler incelenmeden, aralarındaki ilişki araştırılmadan tarihsel olayların gerçekçi olarak değerlendirilmesi söz konusu olamaz. Bu dersin amacı, üniversite gençliğine ulus ve vatan sevgisini aşılayarak Atatürk ilkelerine bağlı: Atatürkçü gençler olarak yetişmelerini sağlamak, demokrasi bilinçlerini geliştirerek, çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçerek ulaştığımızı kavratmaktır. Türk gençlerine, günümüzün ve geleceğin sorunlarını Atatürkçü yaklaşımla çözüm önerileri getirecek tutum, davranış ve yeteneği kazandırmaktır.
KRY 101 Kariyer Planlama (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Bu ders öğrencilerin; ilgi alanları, kişisel özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanmalarını sağlayarak gelecek hedefleri ile uyumlu bir kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı olmaktadır.
2.YARIYIL
ICM 102 Temel Tasarım II (4-6 ) 7K- (10 AKTS)
İç mimari ve tasarım problemlerini çözebilmek için zihinsel ve el becerilerini geliştirecek çalışmaların yapılması; iki ve üç boyutlu mekân kompozisyonlarının farklı ortamlarda yapılandırılıp ifade edilebilmesi için görsel değer ve bilincin geliştirilmesi. Dönem sonunda öğrencilerin iç mimari tasarım stüdyolarında çalışmaya hazır olmalarını sağlamak. Klasik ve özgün tasarımlar ortaya çıkarılarak her türlü mimari ve iç mimari tasarımı algılamak ve anlamak üzerine çalışılır. Nesnel karşılaştırma ve bireşim, özgün bir bakış açısına sahip olma, araştırma çalışmaları yapılır. İlke ve tasarım ile kompozisyonlar oluşturmak, soyut ve somut kavramlarla iki ve üç boyutlu kompozisyon dönüştürme yeteneği kazanmak üzere çalışmalar gerçekleştirilir.
*ÖN KOŞUL: ICM 101 Temel Tasarım I
ICM 128 İç Mimarlık Bilgisi (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Bu dersin genel içeriği iç mimarlık tarihine giriş ve genel bakış olarak özetlenebilir. Bu derste öğrencilere tasarım ilkeleri ve öğeleri anlatılmakta ve mesleki terimler aktarılmaktadır.
ICM 138 İç Mekân Anlatım Teknikleri (4-4 ) 5K- (5 AKTS)
Öğrencilerin serbest el çizim becerisini ve teknik çizim becerisini ve üç boyutlu görsel algı yeteneğini geliştirebilmek. Karakalem eskiz çalışmaları ve teknik çizimler yapılır.
Üç boyutlu obje çizimi çalışmaları. Üç boyutlu çizim tekniklerinin, perspektif çizimi ( tek noktalı ve iki noktalı perspektif). Perspektifte ışık ve gölge teknikleri bu dersin kapsamında yer almaktadır.
*ÖN KOŞUL: ICM 135 Teknik Çizim
GEO 102 Geometri 102 (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Bu ders, geometrik kavramları ve şekilleri tanıtarak geometrik şekillerin çizimlerini yapabilmeyi, geometrik cisimlerin uzunluklarını, alanlarını ve hacimlerini hesaplama becerisini kazandırmayı amaçlanmaktadır. Bu bağlamda içerik olarak
*Temel kavramlar(Nokta, doğru, doğru, yarı doğru, doğru parçaları, ışın)
*Açı ölçü birimleri, açı ve açı çeşitleri.
*Üçgen ve üçgen çeşitleri, üçgende benzerlik, uzunluk ve alan.
*Dörtgen ve dörtgen çeşitleri, dörtgende uzunluk ve alan.
*Katı cisimler ve katı cisimlerin alan ve hacimleri.
*Doğrunun analitiği.
*Çemberin analitiği takip edilir.
FLE 102 İngilizce II (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Bu ders öğrencilerin kendi alanlarındaki terminolojiyi esas alarak dil becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İletişimsel (Communicative) yöntem kullanılmaktadır. Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
TUR 102 Türk Dili II (2-0 ) 2K (2 AKTS)
Dersin amacı, Türk dilinin yapı özellikleriyle işleyiş düzenini ve zenginliğini kavratarak, onlarda ulusal birliğimizin temel unsuru olan ana dil bilincinin ve sevgisinin uyanmasını sağlamaktır. İmla, noktalama ve kompozisyon (noktalama işaretleri, diğer işaretler) , İmla, yazım kuralları (büyük harflerin imlası, sayıların yazılışı, kısaltmaların imlası, alıntı kelimelerin yazılışı) , kompozisyon (kompozisyonun amacı, kompozisyon yazmada yöntem) , kompozisyonda plan, giriş, gelişme, sonuç, Anlatım özellikleri, anlatımda duruluk, anlatımda sadelik, anlatımda açıklık içtenlik, Anlatım bozuklukları ( eş anlamlı kelimelerin cümle içinde kullanılışı), Deyimlerin yanlış kullanılışı, Anlatım biçimleri (açıklama, hikaye, özlü anlatım, tasvir, hiciv, portre, kanıtlama, konuşma, manzum anlatım çeşitleri) , Sözlü anlatım çeşitleri (günlük ve hazırlıksız konuşma, hazırlıklı konuşma, açık oturum, münazara, panel) , Yazılı anlatım türleri (mektup, telgraf, tebrik, davetiye, edebi mektup) , iş mektupları, resmi mektup, dilekçe, rapor, tutanak, karar, ilan, reklam, sohbet, eleştiri, anı, gezi yazısı, röportaj, anket, Otobiyografi, biyografi, roman, hikaye, masal, fabl, tiyatro, trajedi, dram, senaryo) .
HIS 102 Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi II (2-0 ) 2K (2 AKTS)
Tarihsel gelişmeleri, sebepleri ile birlikte ele alıp değerlendirmek gerekir. Tarihsel olaylar, olayın geçtiği dönemin sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı ile yakından ilgilidir. Bu değerler incelenmeden, aralarındaki ilişki araştırılmadan tarihsel olayların gerçekçi olarak değerlendirilmesi söz konusu olamaz. Bu dersin amacı, üniversite gençliğine ulus ve vatan sevgisini aşılayarak Atatürk ilkelerine bağlı: Atatürkçü gençler olarak yetişmelerini sağlamak, demokrasi bilinçlerini geliştirerek, çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçerek ulaştığımızı kavratmaktır. Türk gençlerine, günümüzün ve geleceğin sorunlarını Atatürkçü yaklaşımla çözüm önerileri getirecek tutum, davranış ve yeteneği kazandırmaktır.
ICM 100 Staj I (0-0 ) 0K- (3 AKTS)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) 30 iş günü bir saha deneyimi kazanılmasını öngörmektedir. Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesinin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
3.YARIYIL
ICM 201 Tasarım Stüdyosu I (4-6 ) 7K- (10 AKTS)
Önceki yıl bilgilerine dayanarak, bir yapı adası içindeki az metrekareli ve az yoğunlukta, basit bir yapının tasarlanması istenir. Bir küçük konut olabildiği gibi, orta ölçekli (dişçi ofisi, kreş, küçük dükkân vs. gibi) iç mekân tasarımı çalışmalarına giriş. Mimari, iç mimari ve işlevsel çözümleme, kullanıcı gereksinimleri konularında ana bilgiler ve uygulama çalışmaları. Doku, renk, iç mekân malzemeleri, tekstil ve mobilya gibi iç mekân elemanlarının vurgulanması. Mekân üzerine teknik bilgi ve yazılı bilgilerin taranması.
*ÖN KOŞUL: ICM 102 Temel Tasarım II
ICM 221 Yapı Malzemeleri I (2-0 ) 2K- (3 AKTS)
Yapılardaki uygulamalarda malzemeleri tanımlamayı, güvenlik ve kod gereksinimlerini değerlendirmek, iç mimarlık ve tasarım alanında kullanılan güncel malzemelerle ve uygulamalarıyla tanışmak ve ilgili alanda bilinç oluşturmak amaçlanır. Bu dersin içeriğinde mimari ve iç mimaride kullanılan malzemelerin uygulama ve performansları değerlendirilmektedir. Verilen konularda araştırma ve sunumlar yaparak malzeme bilgilerinin geliştirilmesi ve güncel uygulama örneklerini araştırmak hedeflenmiştir.
ICM 225 İç Mekân Tarihi I (3-0 ) 3K- (3AKTS)
Tarih öncesi çağlardan başlayarak Mezopotamya, Anadolu uygarlıkları, Mezopotamya, ege uygarlıkları anlatılır. Mısır, Yunan, Helenistik İtalyan, Erken İslamiyet, Erken Hristiyanlık, Romanesk, Gotik dönemlerde, kültürlerdeki çevre, iç mekânlar, bitirmeler, mobilyalar, tekstil, el işleri, resimler, heykeller ve süslemeler üzerine bilgiler verilir. İç mekân ve mobilyanın geçirdiği evrelerin konu alındığı derste; mekân, mobilya ve tamamlayıcı öğelerde biçimsel özellikler üzerine üretim teknolojisinin gelişimi anlatılmaktadır.
ICM 233 Yapı I (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Temelden çatıya bir bağlantılar sistemi olan mimari yapıda geleneksel ve çağdaş, strüktür ve konstrüksiyon bilgilerine odaklanılır. Bu temele dayanılarak ‘yapı yeri (yapı zemini, yapı çukuru ve yapının zemine uygulanması), temeller, duvarlar, döşemeler, bacalar ve doğramalar (pencereler ve kapılar)’ gibi yapı elemanları analiz edilir. Bu yapı elemanlarının çeşitlerini içeren farklı ölçeklerde çizimler yapılır.
ICM 237 Strüktür I (2-0 ) 2K- (3 AKTS)
Bu ders İç Mimarlık öğrencilerinin var olan yapılardaki tadilat ilkelerini, temel kavram ve strüktür ilkeleri içinde tasarlamalarını sağlar. Strüktür kavramlarının tam olarak anlaşılması sonucunda herhangi üç boyutlu tasarım aşamasında yaratıcı fikirlerin oluşmasını ve mevcut yapım teknolojisinin anlaşılmasını desteklemektedir. Bunlara ek olarak, başarılı mevcut yapıların strüktür sistemlerinin depremle ilişkilerini dikkate alarak inceleme olanakları sağlar.
ICM 243 Yapı Fiziği (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Doğal ve insan yapımı çevrelerdeki insan ihtiyaçlarının ve konforunun incelenmesine yönelik giriş dersidir. Dersin temel amacı öğrenciye çevre koşullarının iç mimari tasarımın temel bir parçası olarak kullanımı, kontrol edilmesi ve biçimlendirilmesine ilişkin bilgilerin verilmesidir. Başlıca konular; fiziksel çevre etmenlerinden olan ısı, nem, su ve rüzgarın yapı aracılığı ile yapıyı kullanana yararlı hale getirilmesinin ilke ve yöntemlerin kavranmasını sağlamak ve yine anılan etmenlerin deprem de dikkate alınarak yapıya zarar vermemesinin ilke ve yöntemlerinin kavranmasını sağlamak.
ICM 281 Bilgisayar Destekli Tasarım I (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Bilgisayara giriş, öğrencinin bilgisayarların tasarımda kendilerine sunduğu kolaylık ve fırsatları anlamalarını amaçlar. Bunun yanı sıra öğrenciler gerekli bilgi ve teknik destekle kendi tasarım önerilerini AutoCAD çizim programı yardımı ile bilgisayar ortamında hazırlamayı öğrenirler. İç mimarlık çalışmalarında bilgisayar teknolojilerinden yararlanma, AutoCAD ile basit iki boyutlu çizimler ile basit düzenlemeler yapma ve iç mekân çalışmalarını bilgisayar ortamında görselleştirme çalışmaları yapılır.
FLE 201 İngilizce III (3-0 ) 3K-(3 AKTS)
Bu ders öğrencilerin kendi alanlarındaki terminolojiyi esas alarak dil becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İletişimsel (Communicative) yöntem kullanılmaktadır. Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
4.YARIYIL
ICM 202 Tasarım Stüdyosu II (4-6 ) 7K- (10 AKTS)
Öğrencilerin tarihi veya geleneksel çevre bağlamında iç mekân tasarım ilkeleri üzerine bilgilerini geliştirmeye isteklendirmek. Geleneksel mekânların, ev ya da pansiyon gibi en sık karşılaşılan kullanımına ait iç mekân tasarım sorunlarının çözümlenmesi. Eski yapıların modern teknolojiye, çağdaş mekân kullanımlarına ve insan gereksinimlerine uyarlanmasından kaynaklanan sorunların irdelenmesi. Bu çalışmada, sanat merkezlerinden, kafelere, küçük sinemalara, fotoğraf atölyelerine, mücevherat üreticisinden, moda atölyesine, müzeden, bankaya, spor merkezinden, oto galerisine birçok değişik iç mekân tasarımı yapılabilir.
*ÖN KOŞUL: ICM 201 Tasarım Stüdyosu I
ICM 222 Yapı Malzemeleri II (2-0 ) 2K-(2 AKTS)
Malzeme bilgilerini geliştirmek, tasarımlarında malzemeleri kullanmayı öğrenmek, görsel düzen tekniklerini anlamak, sınırlı sayıda değişkenle tasarım sorunlarını çözebilme yeteneğini arttırmak, iç mekân ve mobilya tasarımlarında malzemeleri tanımlamayı ve kullanmayı öğrenmek, güncel malzemelerle ve uygulamalarıyla tanıştırmak ve ilgili alanda bilinç oluşturmak amaçlanır.
ICM 226 İç Mekân Tarihi II (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Batıdaki Gotik ve Rönesans dan başlayıp Barok, Rokoko, Neoklasik ve koloni dönemi, İslam, Osmanlı, Çin, Japon ve Bölgesel dünya mimarisini de içine alarak 19. yüzyıla kadarki çevre, iç mekânlar, bitirmeler, mobilyalar, tekstil, el işleri, resimler, heykeller ve süslemeler ile iç mekân ve mobilyanın geçirdiği evrelerin konu alındığı derste; mekân, mobilya ve tamamlayıcı öğelerde biçimsel özellikler üzerine üretim teknolojisinin gelişimi anlatılmaktadır.
ICM 234 Yapı II (3-0 ) 3K- (3 AKTS)
Geleneksel ve çağdaş, strüktürün ve konstrüksiyonun mimari parçası ve temel yapı elemanlarından olan ‘düşey sirkülasyon araçları (merdivenler, rampalar, yürüyen merdivenler ve asansörler) ve çatılar’ konularını analiz eder. Bu yapı elemanlarının çeşitlerini içeren farklı ölçeklerde çizimler yapılır.
ICM 292 Rölöve ve Çizim (2-2 ) 3K- (3 AKTS)
Rölövenin tanımı, farklı ölçeklerdeki çalışmaların amacı, rölöve ve ölçek teknikleri, fotoğraf ve kroki hazırlama, yatay uzaklıkların ölçülmesi, alınan ölçülerin kâğıda aktarılması, rölöve çizim tekniği, rölöve uygulaması dersin içeriğidir. Konunun ya da yerin fotoğraflar yardımıyla belirlenmesi, yatay ölçüsünü alma ve kâğıda geçirme aşamaları kritikleri, kesit ve cephe krokilerinin hazırlanması ve yükseklik ölçüsü alma teknikleri de bu dersin kapsamında işlenmektedir.
ICM 284 Bilgisayar Destekli Tasarım II (3-0 ) 3K-(3 AKTS)
Bilgisayar Destekli Tasarımda öğrenciler AutoCAD ile çizimleri yapabilmeleri için gerekli bilgilerin aktarılması ve çizim bilgilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
FLE 202 İngilizce IV (3-0 ) 3K-(3 AKTS)
Bu ders öğrencilerin kendi alanlarındaki terminolojiyi baz alarak dil becerilerini geliştirmeyi amaçlar. İletişimsel (Communicative) yöntem kullanılmaktadır. Haftada 3 saat olan bu ders, öğrencilerin kariyer hedeflerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duydukları dil becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu amaçla, ders öğrencilere gerçek hayat senaryolarında farkındalık yaratmak için ve öğrencilerin pratik yapmaları için temel kavramlar ve örnek fırsatlar sunmaktadır. Ayrıca, öğrencilere kendi uzmanlık alanlarında çalışmak için ihtiyaç duydukları dil becerilerini pratik yapma olanağı sağlar.
ICM 200 Staj II (0-0 ) 0K- (3 AKTS)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) dört haftalık 30 iş günü bir atölye (işlik) deneyimi kazanılmasını öngörmektedir. Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesinin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
5.YARIYIL
ICM 301 Tasarım Stüdyosu III (4-6) 7K –(10 AKTS)
Öğrencilerin tasarım ve teknik uyumundan kaynaklanan problemleri çözme yetisini geliştirmek. Otel, yurt, okul veya ofis blokları gibi çeşitli işlevleri içerisinde barındıran ve çok fonksiyonlu mekân organizasyonlarını içeren kapsamlı projeler. Kurum kimliği üzerine odaklanılarak, kentin farklı bölgelerindeki yapılar üzerinde restoran, kafe, bar ya da bunlardan ikisi birlikte olabilecek biçimde kamusal iç mekân tasarımları yapılması. Taşıyıcı strüktür öğeleri, mekanik donatım, ısıl konfor ile yangın güvenliği gibi tasarımın görünen ve görünmeyen öğeleri arasındaki ilişkinin öneminin vurgulanması.
*ÖN KOŞUL: ICM 202 Tasarım Stüdyosu II
ICM 309 Tesisat I (2-0) 2K- (2 AKTS)
Mekanik ve elektrik sistem mühendisliği prensipleri, teknik terminoloji gibi profesyonel iletişim araçlarının öğretilmesi. Otomatik kontrol sistemleri, dikey ulaşım sistemleri, asansör ve yürüyen merdivenler, özel kabin ve sistem tasarımları, özel hareketli mekân organizasyonları (WC, banyo, mutfak vb.) ve prensiplerini kapsar. Mekanizasyona ilişkin kriterlerin önceden planlanması. İç mimari kararlar üzerindeki etkileri.
ICM 319 İç Mekân ve Modern Akımlar Tarihi I (3-0) 3K- (3 AKTS)
- yüzyıl ortalarından Eklektizm ve sonrasında tüm dünya ülkelerindeki modern iç mekân tarihi, modern akımlar ve sanat içeriği oluşturur. Dersin içeriğinde, Rönesans’ın sonları, Ütopyacılık, Romantizm, Eklektizm, Endüstri devrimi sonrası Demir, Dökme demir, cam kullanımı, çelik, Chicago okulunun getirdikleri, betonarme ve demirli betonun Fransa’da ilk kullanımı, İngiltere’de sanat ve zanaatkarlar akımı(Arts&Crafts), tüm ülkelerde Art Nouveau, Avusturya’da Sezession, Hollanda’da De Stijl, İtalya’da Fütürizm, Rusya'daki, Konstrüktivizm-Yapısalcılık, Fransa'daki Pürizm-Yalınlık, Almanya’da Ekspresyonizm anlatılır. İç Mimarlığı da kapsayan çevre, iç mekânlar, bitirmeler, mobilyalar, tekstil, el işleri, resimler, heykeller ve süslemeler incelenir.
ICM 331 Ürün Tasarımı (2-2) 3K- (5 AKTS)
Öğrencilerin tasarladıkları bir ürünü üretebilmelerini sağlamak ve üretim sürecini de kullanabilmelerine olanak tanımak asıl amaçtır. Üretim sürecinde öğrencilerden beklenen, tasarladıkları ürüne göre strüktür, ergonomi, maliyet hesapları, malzeme seçimi ile kullanımını da göz önünde bulundurmalarıdır. Tasarımın potansiyelini ve sınırlamalarını da düşünerek ürettikleri detay çözümleri ile özgün yaklaşımları da değerlendirilmektedir. Uygun teknik çizimlerle projelerini ve tasarımlarını sunmaları da istenir.
ICM 351 Doğal ve Yapay Aydınlatma (3-0) 3K- (4 AKTS)
Aydınlatmanın tasarım evresi, doğal ve yapay aydınlatma biçimleri, binalarda doğal ışık kontrolü, ışık kaynakları, uygulama yöntemlerinin incelenmesi, ışık türleri, görsel kalite, iç ve dış mekânlarda yapay aydınlatma yöntemleri, ışık renkleri, temel terim ve kavramlar, soğuk ve sıcak ışık kaynakları, doğal ve yapay ışığın mekânda bir arada kullanımı, yapay aydınlatma türlerinin renkler üzerindeki ve insan psikolojisi üzerindeki etkisi, mekân ve eylem türlerine göre aydınlatma ögelerinin seçimi, aydınlatma teknolojisindeki gelişmeler, yapay aydınlatma sistemlerini oluşturan ögelerin kontrolü, teknik bilgiler ve uygulama örneklerinin incelenmesi, ışık tasarımlarının mekân ile bütünleşmesinin örneklerle incelenmesi, aydınlatma tasarımında sürdürülebilirlik dersin içeriğidir.
5.YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
* 5. Yarıyılda 2 tane Seçmeli Ders alınması uygundur.
ICM 325 Peyzaj Tasarımına Giriş (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Peyzaj, peyzaj mimarlığı hakkında bilgi edinme ve bu alanın diğer disiplinlerle ilişkisini kavrayabilme. Mimarlık ve İç mimarlık tasarımında bitkileri bir tasarım nesnesi olarak kullanabilme. İç mekânda kullanılabilecek bitkileri ve yaşam koşulları hakkında bilgi sahibi olma. İç mekandaki ekolojik koşulların bitkileri nasıl etkilediğini ve bu durumlarda neler yapılması gerektiğini kavrayabilme. Değişik kullanım alanlarına yönelik İç Mimari projeler için uygun iç mekân peyzaj uygulamaları yapabilme
ICM 327 Detay Çözümleme I (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İnce yapı kavramlarının verilmesi, ince yapı öğe ve gereçlerinin tanıtılması, detaylandırma sistem ve yöntemlerinin incelenmesi, uygulama ilkelerinin verilmesi konularını içerir. Uygulama için her konuda (malzeme, detay, işçi, işveren, vb.) ilişkilerin öğrenciye tanıtılmasını amaçlar. Uygulama ise, ince yapı detay tasarımı konusunda bilgi ve beceri kazandırılması, kuramsal bilgilerin artırılması için anlatılan konularla ilgili örnekleme yolu ile çizimlerin yapılması, uygulamada karşılaşılabilecek olasılıkların ele alınması ve çözüm üretilmesini içerir
ICM 333 Çevresel Psikoloji (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu ders, insanlar ve her gün kullandıkları sosyal ve fiziksel çevre ve mekânlarla olan iletişimlerini ele almaktadır. Konular arasında, çevresel algı ve biliş, gürültü gibi çevresel stres kaynakları, kişisel alan ve teritoriyellik gibi mekânsal davranışlar, yaşama, çalışma, öğrenme gibi özellikli gereklilikleri olan mekânlar ve işlevine uygun mekân tasarımının temelleri vardır.
ICM 345 Ölçek ve İnsan (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Dersin amacı, öğrencinin insan ve çevre ilişkileri çerçevesinde mekân ve tefriş elemanlarının boyutlandırma konusunda ergonomiden yararlanma için gerekli ve bilgi ve bilince sahip olmasıdır. Bu ders kapsamında insan ve çevre ilişkilerine ait gerekli bilgileri, ergonominin insana ait çeşitli insani eylemlerde kullanılacak mekân ve tefriş elemanları boyutlandırmadaki rolü işlenmektedir.
ICM 371 Enerji Etkin Bina Tasarımı (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Enerji kaynaklarını yapıda en etkin ve sürdürülebilir koşullarda değerlendirmek üzerine bilinç ve bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. Temel prensip; doğanın insana verdiklerini mimarın tasarımı / binası aracılığı ile binayı kullanana yararlı hale getirebilmesini sağlayacak ilke ve yöntemlerin kavratılmasıdır.
ICM 373 Ekolojik Tasarım (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Gezegenimizdeki yaşamın sürdürülebilirliği adına son derece önem taşıması nedeni ile günümüz koşullarında ayrıcalıklı bir tasarım disiplini haline gelerek geleneksel tasarım felsefesinden ayrışmış olan ekolojik tasarım yaklaşımının gerektirdiği ön birikimin aktarılması ve yeni iç mimar ve tasarımcı kuşağın bu farklı bir paradigmaya geçişinin hazırlanması. Derste, ekolojik tasarım çerçevesinde çevre sorunlarının ortaya çıkışı, iç mimarlık mesleği ilişkisi kurularak, dünyadaki temel kaynakların sakınımı ve yeniden kullanma ya da geri kazanım konularında farkındalık yaratma amacı ile bilgilendirme, araştırmalar ve tartışma yapılmaktadır.
ICM 375 Maket Yapım Teknikleri (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu dersin genel amacı, öğrencilerin bugüne kadar edindikleri bütün teorik ve pratik bilgileri gelecekteki işleriyle ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. Aynı zamanda kendilerine ait tasarım ideolojilerini ve muhtemel temsil niteliklerini çıkarıp yaratmaları istenmektedir. Bu bakımdan söz konusu ders, gelecekte iş yaşamınızda veyahut günlük hayatınızda sizin için çok yararlı olabilecek bir kimliğe dair ilk fikirlerin şekillenmeye başlamasına yöneliktir. Ayrıca, çağdaş ve ilerideki küresel perspektifin analizi ve entegrasyonu, muhtemel eğilimlerin incelenmesi ve araştırılması, bununla birlikte öngörülü ve fütürist bir çevrenin kavranması ve tasarlanması konularında çalışılmaktadır.
ICM 377 Eski Çağlarda Mobilya (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Farklı mobilya tasarımlarının ortaya çıkışını ve dönüşümünü incelemek; tarihsel süreçte mobilya tasarımlarını etkileyen başlıca olaylar hakkında bilgi sahibi olmak; başlıca tasarımcıları ve tasarımları öğrenmek. Geçmiş dönemlerinin mirasına karşı bir konumu hem de geleceğe ilişkin geniş bir beklenti ufkunu barındırdığının bilincini yerleştirmek. Aynı zamanda eleştirel bakış açısını genişletmekle birlikte, estetik ölçütlere göre uygun tasarımı sunmak için çözümler üretmek.
ICM 381 İç Mimarlıkta Atölye Çalışmaları (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu dersin genel amacı, öğrencilerin edindikleri teorik ve pratik bilgileri disiplinler arası bir ortamda sanatsal yaratı alanında ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. Aynı zamanda kendilerine ait tasarım ideolojilerini ve temsil niteliklerini ortaya çıkarmalarını sağlayabilmek öngörülmüştür.
ICM 383 Bilgisayar Destekli Tasarım III (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Öğrenciler gerekli bilgi ve teknik destekle kendi tasarım önerilerini 3 Boyutlu çizim programı yardımı ile bilgisayar ortamında hazırlamayı öğrenirler.
ICM 391 İç Mimaride Fotoğraf (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Mevcut mimari fotoğraf üzerine yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek.
ARC 355 Endüstrileşmiş Yapım Teknikleri (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Yapım teknikleri, yük taşıma ilkeleri çerçevesinde yığma sistemler, iskelet sistemler olmak üzere temel iki guruba ayrılırlar. Bu iki taşıma ilkesi yapım teknik ve üretim şekillerine göre:
- Geleneksel yapım teknikleri
- Kısmen endüstrileşmiş yapım teknikleri
- Tam endüstrileşmiş yapım teknikleri
Olmak üzere üçe ayırabiliriz.
Bu ders kapsamında gelenekselde “yığma”, geliştirilmiş geleneksel ve endüstrileşmede “Hazır yapı bileşeni üretimine” dayandırılmış muhtelif teknikler incelenecektir.
6.YARIYIL
ICM 302 Tasarım Stüdyosu IV (4-6 ) 7K – (10 AKTS)
İç mimarlık tasarımı alanı ile ilişkili olacak biçimde, sanat kültürü ve estetik konularında üretime yön verebilecek bilgiye sahip olabilme. İç mimarlık alanı ile ilişkili olan disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. İç mimarlık tasarımı alanında lisans yeterliliklerine dayalı olarak sahip olduğu bilgi, yöntem ve teknik geliştirme ve derinleştirme becerisine sahip olabilme ve alanındaki bilgi, yöntem ve teknikleri diğer disiplinlerle ilişkilendirme becerisine sahip olabilme konularında öğrenim amaçlanır.
Alışveriş merkezleri, hükümet binaları, spor kompleksleri ile toplantı salonları gibi fonksiyon ve detayların incelendiği daha kapsamlı projeler. Akustik, aydınlatma, havalandırma gibi mekân bileşenleri ve mekân arasındaki ilişki. Yeni teknolojilerin izlenmesi, malzeme, fonksiyon ve estetiğin dâhil olduğu tasarım kriterlerine paralel olarak strüktürel ve teknik konuların irdelenmesi.
*ÖN KOŞUL: ICM 301 Tasarım Stüdyosu III
ICM 310 Tesisat II (2-0 ) 2K- (2 AKTS)
Isıtma yükü hesapları; sıcak su ve yüksek basınç ısıtma sistemleri; havalandırma, doğal metotlar; havalandırma kanallarının tasarımları; otomatik kontrol sistemleri, dikey ulaşım sistemleri, asansör ve yürüyen merdivenler, özel kabin ve sistem tasarımları, özel hareketli mekân organizasyonları (WC, banyo, mutfak vb.) ve prensipleri kapsar. Yüzme havuzlarının tasarım ve detayları, güvenlik faktörleri, elektronik alarm sistemleri.
ICM 320 İç Mekân ve Modern Akımlar Tarihi II (3-0) 3K – (3 AKTS)
Modernizmde; Almanya'daki, Bauhaus, 20. ve 21.yüzyıl sanatı, Selçuklu, Osmanlı’da iç mekân, Modernizm ve 1920 ve sonrası, 1920 sonrası Ulusal mimarlıkta iç mekân, Neo Rasyonalizm-Akılcılık, Postmodernizm, High-Tech, Dekonstrüktivizm ve günümüz iç mimarlığının, sanatın ve iç mekân ürünlerinin görsellerle birlikte anlatılması.
ICM 338 Mobilyada Strüktür (3-0) 3K – (3 AKTS)
Malzemelerin teknolojik tanımları ile ilgili bilgilerin geliştirilmesi ve mesleki belgeleme (dokümantasyon) tekniklerinin hazırlanması önemlidir. Küçük ölçekte mobilya tasarım projesi ele alınıp mesleki uygulama projesine dönüştürülerek bütün teknik sunuş bilgileri ve işaretlemeler kullanılarak sunulur. Projeyi üretim düzeyindeki çizimler biçiminde teslim etmeleri beklenir. Öğrencilere mobilya uygulama proje dosyası hazırlama ve belgeleme (dokümantasyon) becerisi kazandırılır.
ICM 354 Akustik Teknikleri (3-0) 3K – (3 AKTS)
Herhangi bir kapalı mekânda istenilen seslerin duyulabilirliği, istenmeyen seslerde absorbasyon sağlanabilmesi ile ilgili tasarımların incelenmesi, ses dalgalarının yayılma biçimi ve kontrol edilebilme yöntemleri, yapı akustiği, hacim akustiği, yapı ve hacim akustiğini etkileyen faktörler, küçük, orta ve büyük mekânlarda mekân içerisindeki ses düzeyinin ölçümü ve hesabı, çınlama, iç mekânda duvar, döşeme ve tavanda ses yayılımı, yutulması ve yansıtılması, ses yutucu ve yansıtıcı panellerin incelenmesi, tasarımı, çeşitli fonksiyon ve formlardaki iç mekân örneklerinin akustik kontrolü ile ilgili incelemeler ve çözüm teknikleri ve prensiplerinin kavranması sağlanır.
ICM 300 Staj III (0-0 ) 0K-(5 AKTS)
Staj herhangi bir iş yerinde (kamu ya da özel sektör) dört haftalık 30 iş günü bir büro deneyimi kazanılmasını öngörmektedir. Öğrencilerin stajlarını başarıyla tamamlayabilmeleri için GSF Staj Yönergesinin aşamalarını izlemeleri gerekmektedir.
6. YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
* 6. Yarıyılda 1 tane Seçmeli Ders alınması uygundur. Dönem başına 30 yerel krediyi aşmamak üzere seçmeli ders alınabilir.
ICM 322 Peyzaj Tasarımı (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Doğa bilinci ve sevgisi kazandırmak yoluyla, doğaya uyumlu mekânlar yaratmaktır. İç mekân düzenlemesinde, peyzajın yeri ve önemi anlatılıp, uygulama örnekleri gösterilerek kuramsal bilgilerin, proje üzerinde teknik çizim diliyle betimlenebilmesi amaçlanmaktadır.
ICM 330 Konutta Mekân Tasarımı (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Konut iç mekânı üzerine araştırma, mekân özellikleri ve ilişkilerinin kullanıcı, mekân niteliği, sosyal yönleri, biçimsel-görsel özellikleri, estetiği ve malzemenin işlevsel ve psikolojik etkileri konusunda, mekânsal tasarım kavramlarını irdelemek ve bu yönleri tasarıma aktarmak dersin içeriğidir.
ICM 332 Ürün Tasarımı II (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Öğrencilerin tasarladıkları bir ürünü üretebilmelerini de sağlamak ve üretim sürecini de kullanabilmelerine olanak tanımak asıl amaçtır. Üretim sürecinde öğrencilerden beklenen, tasarladıkları ürüne göre strüktür, ergonomi, maliyet hesapları, malzeme seçimi ile kullanımını da göz önünde bulundurmalarıdır. Tasarımın potansiyelini ve sınırlamalarını da düşünerek ürettikleri detay çözümleri ile özgün yaklaşımları da değerlendirilmektedir. Uygun teknik çizimlerle projelerini ve tasarımlarını sunmaları da istenir.
ICM 334 İç Mekân Tasarımında Modüler Sistemler (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu dersin konusu modül kavramı ve yapı tasarımı arasındaki ilişkinin oluşturulmasıdır. Öğrencilere hazır olarak verilen bir iç mekân üzerine kurgulanan modüler form tasarımlarının çizimlerinin (plan, kesit, teknik detay çizimleri) portfolyosunun hazırlanması ve maketlerinin yapımı bu dersin kapsamındadır.
ICM 336 Mekânı Anlamak (3-0 ) 3K- (3 AKTS) Seçmeli
Mekân kavramı oluşumu ve bileşenleri, mekânı oluşturan geleneksel ve güncel yaklaşımlar, mekân organizasyonu, mekânsal değişimler, farklı bina tipolojileri, mekân analizi ve teknikleri, analiz tekniklerinin farklı ölçeklerdeki örneklerle açıklanması dersin kapsamındaki konulardır. Bu derste, farklı alanlardaki ve kültürlerdeki mekânla, her türlü tasarım ürününün sahip olduğu fiziksel özelliğin içerdiği sosyal ve kültürel kodlar çözümlenir. Tasarımın üretildiği çağın toplumsal, kültürel ve ekonomik gelişmelerine tanıklık etmesinden yola çıkılarak, nasıl üretildiği ve toplumsal tüketimi incelenir.
ICM 340 Detay Çözümleme II (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İç mekân ve mobilyalarında detaylandırma sistem ve yöntemlerinin yürümekte olan Tasarım Stüdyosundaki proje üzerinden incelenmesi, uygulama ilkelerinin verilmesi konularını içerir. Detay çizimlerinin hazırlanmasında ve uygulamada karşılaşılabilecek olasılıkların incelenerek ele alınması ve çözüm üretilmesini içerir.
ICM 346 Malzeme Koruma (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu dersin amacı öğrencilerin inşaatlarda ve koruma projelerinde kullanılan ve günümüz yapı malzemelerinin yanı sıra tarihi yapı malzemelerinin nitelik ve özelliklerini kavramalarını sağlamak ve onlara bozunma nedenleri ile malzeme koruma tekniklerini tanıtmaktır.
ICM 356 Mobilya Uygulaması (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Mobilya, tasarım ve mobilya tasarımı, mobilyada ölçü ile ilgili kavramlar, mobilyada biçim, biçimin psikolojik etkileri, mobilyada rengin psikolojik etkileri, mobilyada doku, değer ve kavramlar, mobilyada ton değeri, ışık-gölge, hareket, mobilya ve mekanda ritim, uygunluk ve zıtlık kavramları, egemenlik, hiyerarşi, denge, mobilya ve mekandan örnekler, mobilya ve mekanda birlik kavramları, temel denge tipleri, mobilya ve mekanda organizasyon ilkeleri üzerinden tasarım uygulamalarını içerir.
ICM 366 İç Mekânda Çağdaş Malzeme (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İncelenen çağdaş örnek iç mekân projelerinin tasarımında kullanılmakta olan yeni sürdürülebilir ve kompozit yapı malzemeleri ile bu malzemelerin kullanımı hakkında fikir sahibi olmak dersin içeriğini oluşturur.
ICM 368 Tarihi Çevrede Koruma I (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Özgünlük, koruma kanun ve yönetmelikleri, uluslararası tüzükler, rölöve ölçüsü alma teknikleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
ICM 378 Mobilya Gelişim Dönemleri (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Farklı mobilya tasarımlarının ortaya çıkışını ve dönüşümünü incelemek; tarihsel süreçte mobilya tasarımlarını etkileyen başlıca olaylar hakkında bilgi sahibi olmak; başlıca tasarımcıları ve tasarımları öğrenmek, geçmiş dönemlerinin mirasına karşı bir konumu hem de geleceğe ilişkin geniş bir beklenti ufkunu barındırdığı bilincini yerleştirmek, aynı zamanda eleştirel bakış açısını genişleterek estetik ölçütlere göre uygun tasarımı sunmak için çözümler üretmek dersin içeriğini oluşturmaktadır.
ICM 384 Bilgisayar Destekli Tasarım IV (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bilgisayar Destekli Tasarımda öğrenciler 3 Boyutlu çizim programı ile çizimleri yapabilmeleri için gerekli bilgilerin aktarılması ve çizim bilgilerini geliştirmeleri amaçlanmıştır.
ARC 352 Kentsel Tasarım II (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Kent mekânlarının nasıl biçimlendiği üzerine temel kavramları tanımlayabilmek, Kentsel dönüşüm ve yenileme projelerin niteliklerini değerlendirebilmek, Kent fiziksel çevresindeki nitelik yitirilmesinin önüne geçilmesine yönelik çözümleri tartışabilmek, Yapısal yaklaşımlı planlamaya ilişkin örnekleri vermek, Kentlerde yer alan yapıların sokak, park ve açık alanlarla olan ilişkisini çözümleyebilmek amaçlanmaktadır. Kamusal alanların yaratılması, yaşanabilir ortamlar oluşturmak üzerine yapılan güncel tartışmaları, önemli kentsel tasarım projelerini incelemek, kentsel alanların çözümlenmesinde yeni araçların ortaya konması irdelenecektir.
ARC 366 Mimaride Simgesellik (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Yapı gereçleriyle, yapı öğe ve bileşenleriyle, ayrıntı ve süslemeleriyle, kullandığı taşıyıcı dizge, yarattığı uzamlar ve oluşturduğu biçimlerle anlattığı simgelerin ne oldukları ve vermek istediği iletiyi okumak ve anlamak.
7.YARIYIL
ICM 401 Tasarım Stüdyosu V (4-6) 7K- (10 AKTS)
Büyük ölçekli bir yapı ya da yapı grubunda çeşitli tasarım sorunlarını ele alma, bu sorunlara: işlev, teknik, strüktürel, oranlar ve dekoratif açılardan bir sanat biçemi (stili) çerçevesinde çağdaş çözümler geliştirme ve uygulamaya yönelik projeler hazırlama becerilerinin kazanılması.
Yoğun ticari ve sosyal etkinliklerin yer aldığı kent içindeki yapı ve yapı gruplarının iç mekânlarının düzenlenmesi söz konusudur. Binalar arasındaki sosyal mekânların ve bu mekânları oluşturan ögelerin, çok yönlü iç ve dış mekân ilişkilerinin incelenmesi ve tasarımı.
*ÖN KOŞUL: ICM 302 Tasarım Stüdyosu IV
ICM 413 Proje ve Yapım Yönetimi (3-0) 3K – (3 AKTS)
Eğitim süresi içinde verilen her türlü bilgi ve uygulamanın yapı üretimi ve üretim süreci, iş ortamı ve uygulama çevrelerindeki rolü ve etkinliği, proje ve yapım yönetimi hakkında bilgiler verilir. Bu ders kapsamında, yapı üretim kavramı, yapı üretim süreci ve evrelerinin özellikleri, yapı üretim teknikleri, yapı maliyeti, metraj, keşif yapı maliyetine etki eden faktörler üretkenlik, yapı üretiminde teknoloji, şantiye öncesi ve şantiye işlemleri, kamu ihale yasası ve ilgili yasaların yapı üretimi sürecindeki yeri, ülkemizde inşaat sektörü, proje yönetimi gibi konular hakkında bilgi verilmesi amaçlanır. Proje ve toplam kalite yönetimi, yapı maliyeti, metraj, keşif, uygulama pratiği, yapı sahibi ile ilişkiler, yasa ve yönetmelikler gibi konular dersin başlıca içeriğini oluşturur.
ICM 423 Uygulama Projesi (2-2) 3K – (6 AKTS)
İç Mimarlık tasarım sürecinin, hazırlık ve ön araştırma çalışmalarından, çevre ve yerleşim planı çalışmaları, fikir projesi, ön proje ve kesin proje aşamalarına kadar, detay-bütün ilişkisi içinde, çözümleyici (analitik) düşünme, birleştirme (sentez), değerlendirme, sorun çözme, teknik ve sunum becerilerinin geliştirilmesi ve öğrenciye tasarım bilincinin kazandırılmasıdır.
ICM 421 Mutfak ve Banyo Tasarımı (3-0) 3K – (3AKTS)
Banyo, mutfak, tuvalet vb. ıslak mekânlarda dikkat edilmesi gereken tasarım kuralları, ergonomik yönden mekân gereksinimleri, uygulama yöntemleri, modüler mutfak ve banyo tasarım uygulamalarının incelenmesi, ıslak mekânlarda kullanılması uygun olan yapı malzemeleri ve uygulama detayları hakkında incelemeler ve uygulama çalışmaları.
ICM 453 İş Sağlığı ve Güvenliği I (2-0 ) 2K – (2 AKTS)
4857 Sayılı İş Kanunu, 6331 Sayılı İş Sağlığı Kanunu, Temel İş Sağlığı ve Güvenliği Kavramları, Fiziksel Risk Etmenleri, Kimyasal Risk Etmenleri, Biyolojik Risk Etmenleri, Hijyen, Psiko-sosyal Risk Etmenleri içerikleri ile temel İş Sağlığı ve Güvenliği konularında bilgi vermek ve farkındalık yaratmak amaçlanmaktadır.
7.YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
* 7. Yarıyılda 2 tane Seçmeli Ders alınması uygundur. Dönem başına 30 yerel krediyi aşmamak üzere seçmeli ders alınabilir.
ICM 417 Akustik (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Herhangi bir kapalı mekânda istenilen seslerin duyulabilirliği, istenmeyen seslerde absorbasyon sağlanabilmesi ile ilgili tasarımların incelenmesi, ses dalgalarının yayılma biçimi ve kontrol edilebilme yöntemleri, yapı akustiği, hacim akustiği, yapı ve hacim akustiğini etkileyen faktörler, küçük, orta ve büyük mekânlarda mekân içerisindeki ses düzeyinin ölçümü ve hesabı, çınlama, iç mekânda duvar, döşeme ve tavanda ses yayılımı, yutulması ve yansıtılması, ses yutucu ve yansıtıcı panellerin incelenmesi, tasarımı, çeşitli fonksiyon ve formlardaki iç mekân örneklerinin akustik kontrolü ile ilgili incelemeler ve çözüm teknikleri ve prensiplerinin kavranması sağlanır.
ICM 429 İnsan Mekân İlişkisi (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İnsan-çevre ilişkileri; iç uzaklık, kişisel uzaklık, kişiler arası uzaklık, dolaşım alanı uzaklığı fiziki çevrenin gerekli işlevler doğrultusunda, insana göre, düzenlenmesi veya inşa edilmesi; mekân kavramı, tarihi, oluşumunu etkileyen koşullar; mimari mekan, doğal mekan, kentsel mekan, iç mekan dış mekan, kapalılıklarına göre mekanlar; kapalı, açık, yarı kapalı mekanlar, kullanımlarına göre mekanlar, mekan düzenleme ilkeleri; oranlama, sıralama, ritim; mekan tanımlayan bileşenler; yatay ve düşey elemanlar; mekanın oluşumunu, kullanımını, değişimini ve dönüşümünü ve algısını etkileyen faktörler; renk psikolojisi, mekanda farklı malzeme dokuları, kullanımları ve algılaması bu dersin kapsamında işlenmektedir.
ICM 461 Çağdaş İç Mekân Tasarımında Detaylar (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni mekânlar konular stiller ve iç mekândaki güncel tasarımlar incelenir. Mevcut mekân tasarımlarını yenilikçi düşünceler ile geliştirmek için öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
ICM 463 Tasarım Kuramları ve Mekân (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Temel tasarım prensiplerinin teoriden uygulamaya nasıl geçirildiği, iç mekân tasarımında form bütünlüğü, fonksiyonların işlevselliği ve dolaşım alanlarının tasarımının belirli bir ana düşünce etrafında nasıl bir arada kullanılması gerektiği hakkında uygulama çalışmalarının ve çeşitli mekân örneklerinin incelenir.
ICM 465 Restorasyon (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
"Restorasyon öncesi yapılması gereken çalışmalar, rölöve ölçüsü alma, belgeleme, Restorasyon projelerinin hazırlanması ve restorasyon teknikleri, malzeme ve taşıyıcı sistemin sağlamlaştırılması, temizleme, taşıma, renovasyon ve rekonstrüksiyon teknikleri bu dersin ana konularıdır.
ICM 471 İmar Hukuku (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni konular stiller ve güncel mimari fotoğraflar incelenir ve uygulamalar yapılır. Mevcut mimari fotoğrafta yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanır. Öğrenciler, kendi hazırladıkları bir İç Mimarlık gereksinim programına göre, var olan bir yapının yeniden işlevlendirilmesi konusunda proje hazırlarlar. Projenin gelişimi, haftalık çalışma programına göre, düzenli olarak gerçekleştirilen sunumları aracılığıyla denetlenir. Bu derste amaç, öğrencinin mezuniyetinden sonra kendi başına proje üretmeye yarayacak yöntemleri bütünüyle kavramasıdır.
ICM 481 Görsel İletişim Tasarımı (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Eskiz çalışmaları, renklendirme çalışmaları, sayfa tasarımı, sunum için pafta hazırlama ve paspartu yapımı.
ICM 491 Günümüz İç Mekân Tasarımında Yenilikler I (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni mekanlar konular stiller ve iç mekandaki güncel tasarımlar incelenir. Mevcut mekân tasarımlarını yenilikçi düşünceler ile geliştirmek için öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır.
ICM 493 İç Mimaride Fotoğraf (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni konular stiller ve güncel mimari fotoğraflar incelenir ve uygulamalar yapılır. Mevcut mimari fotoğrafta yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanır.
ICM 495 Kamusal İç Mekanlar (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni mekanlar giriş alanları, bekleme alanları lobi, fuaye, yemekhane, dolaşım ve benzeri alanlar incelenir ve incelenen mekanlarla ve araştırmalarla kamusal alanlara yeni yaklaşımlarla bakabilmek amaçlanmaktadır.
ARC 497 Renk Kuramı ve Uygulama (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İç mekân tasarımlarında kullanılan renklerin insan psikolojisi üzerindeki etkisi, Renk, armoni bilgisi ve çeşitli boya teknikleri ile mekânsal tasarımların anlatımları, ilgili uygulama çalışmalarının incelenmesi, renk ve doku, yapı malzemelerinde kullanılan renklerin mekânsal algısı, görsel bütünlük ve estetik açıdan iç mekânda kullanılan renk skalalarının incelenmesi.
8.YARIYIL
ICM 402 Diploma Projesi (4-6 ) 7K – (15 AKTS)
Öğrenciler, kendi hazırladıkları bir İç Mimarlık gereksinim programına göre, var olan bir yapının yeniden işlevlendirilmesi konusunda proje hazırlarlar. Projenin gelişimi, haftalık çalışma programına göre, düzenli olarak gerçekleştirilen sunumları aracılığıyla denetlenir. Bu derste amaç, öğrencinin mezuniyetinden sonra kendi başına proje üretmeye yarayacak yöntemleri bütünüyle kavramasıdır.
İç mekân tasarım problemleri içinde yer alan; akustik, aydınlatma, havalandırma, işleve uygun malzeme seçimi ve detaylandırılması, renk seçimi gibi teknik konuların estetik bir duyarlılıkla çözümlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma sürecinde öğrencilerin kendi özgün yaratılarını geliştirirken araştırmaya dayalı bir çalışma yöntemi izlemeleri hedeflenmektedir.
*ÖN KOŞUL: ICM 401 Tasarım Stüdyosu V
ICM 462 Evrensel Tasarım (2-2 ) 3K – (4 AKTS)
Evrensel Tasarım kuramları ile ilgili bir temel edindirmeyi amaçlar. Kullanıcı odaklı yaklaşımın öncelikli olduğu, tasarım bittikten sonra üzerine eklenecek bir olgu olmadığı düşüncesiyle, kuram ve örnekler üzerinden konu ayrıntılandırılır. Evrensel Tasarım'ın tarihçesiyle başlayan ders, Engelsiz Tasarım ve Ulaşılabilir Tasarım tanımlarından sonra, kuram, kural ve uygulamalarla sürer. Bireysel olarak, çeşitli ölçekteki mekânlar incelenir ve "evrensel"olarak yeniden tasarlanması denenir. Ergonomi altyapısıyla aynı enlemde tartışılan konular, yalnızca tekerlekli sandalye kullananların değil, her tür insanın rahat edebileceği, eşit koşullarda kullanabileceği mekânlar tasarlamak olduğu konusunun temelleri verilir. Yaş, beceri, cinsiyet ayırt etmeksizin bir evrensel yaklaşım edinilmesi hedeflenmektedir.
ICM 454 İş Sağlığı ve Güvenliği II (2-0 ) 2K – (2 AKTS)
5510 Sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu, Ergonomi, Kişisel Koruyucu ve Donanımlar, Uyarı Levhaları ve İşaretler, Yangın, Elektrikle çalışmalarda iş sağlığı ve güvenliği, Yapı- İnşaat işlerinde iş sağlığı ve güvenliği önlemleri, Kazaların Sebepleri korunma prensipleri ve uygulanması içerikleri ile risk etmenleri ve iş sağlığı güvenliği hakkında bilgi sahibi olmayı sürdürmek amaçlanmaktadır.
8.YARIYIL SEÇMELİ DERSLER
* 8. Yarıyılda 3 tane Seçmeli Ders alınması uygundur. Dönem başına 30 yerel krediyi aşmamak üzere seçmeli ders alınabilir.
ICM 408 Portfolio Hazırlama (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Mesleki uygulamada önemli bir yer edinmeyi sağlayacak kişisel bir web sayfası ve portfolyo hazırlanması için gerekli olan temel bilgilerin öğretilmesidir. İşlerini yansıtacak bir portfolyo tasarlamaları ve en uygun sunum biçimini kullanmaları için yönlendirmek, fikirlerini ve tasarımlarını sunmak için dijital ve basılı portfolyo hazırlama işlerinin öğrenilmesini sağlamak, diploma projesi için bir web sitesini JPEG ya da PDF formatında ve basılmış portfolyosunun hazırlanması çalışmalardır.
ICM 424 Mekân ve Yer Deneyimi (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
“Mekân ve Yer” kavramlarının içeriklerini ve uzantılarını anlama, “Mekân ve Yer” kavramlarını deneyimsel ilişkiler açısından kavrama, üç boyutlu mekân algısı, bilgi ve yer ‘ konularında kendilerini geliştirme üzerine yetenekleri geliştirebilmek amaçlanmaktadır.
ICM 428 Sürdürülebilir Tasarım (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir yapılı çevre, sürdürülebilir tasarım ölçütleri, "beşikten kapıya" ve "beşikten mezara" yaşam döngüsü analizi, çevresel ürün beyanları, uçucu organik bileşen salınımları, yeşil bina sertifikaları ( LEED, BREEAM, ÇEDBİK-Konut) konuları bu derste işlenir. Dersin amacı iç mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirlik konularındaki bilinçlerini artırmak ve mezun olduklarında çevre dostu bina projelerinde çalışmalarını kolaylaştıracak bilgi altyapısını oluşturmaktır.
ICM 432 Kültür ve Mekân (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Dersin amacı, kültürel süreçlerin mekân tasarımı üzerindeki etkisini incelemek ve açıklamaktır. İç mimarlık, hem toplumsal süreçlerden ve kültürden etkilenmekte, hem de bu süreçlerin oluşmasında ve gelişmesinde etkileyici rol oynamaktadırlar. Bu bağlamda, günümüz çağdaş mimarlık akımları çerçevesinde iç mimarlık ve kültür ilişkisi; mimarlıkta devamlılık ve kimlik; mimarlık, dil ve folklor; geleneksel mimarlık kavramları ele alınarak farklı tarih ve coğrafyalardan örneklerle açıklanmaktadır.
ICM 438 Depreme Dayanıklı Tasarım (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Deprem, afet bölgelerinde yapılacak yapılar hakkında yönetmelik tanıtımı, düzenli yapı ve düzensiz yapı kavramları, plan ve kesit düzlemlerindeki düzensizlikler, düzgün geometrik formların deprem esnasındaki performansları, deprem dilatasyonlarının yararları ve oluşturma detayları, depremde hasar görmüş yapıların örnekler üzerinden hasar görme nedenlerinin tespit ettirilmesi, teknolojinin desteği aracılığı ile deprem güvenli yapı elde edilmesi ve ilgili teknolojilerin tanıtımı bu dersin konularındandır.
ICM 452 Mekânda Yeniden İşlevlendirme (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Binalara yeniden işlev kazandırılması esnasında ortaya çıkabilecek sorunlar ve çözüm yöntemlerinin incelenmesi. Özgün işleyiş biçimini kaybeden binaların yapısal özelliklerinin incelenmesi ve bu binaların işlevlendirme potansiyelinin konumuna bağlı olarak uygun yenileme ve koruma yöntemlerinin belirlenmesi.
ICM 466 Restorasyon II (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
"Restorasyon öncesi yapılması gereken çalışmalar, rölöve ölçüsü alma, belgeleme. Restorasyon projelerinin hazırlanması. Restorasyon tekniklerine genel bakış. Malzeme ve taşıyıcı sistemin sağlamlaştırılması. Renovasyon ve rekonstrüksiyon teknikleri. Temizleme, taşıma."
ICM 468 Tarihi Çevrede Koruma II (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Özgünlük, koruma kanun ve yönetmelikleri, uluslararası tüzükler, rölöve ölçüsü alma teknikleri.
ICM 472 Mitoloji (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste öğrenciler sunum, tartışma ve okumalarla Yunan-Dünya mitoloji konu ile karakterlerini tanır.
ICM 484 Bilgisayar Destekli Üç Boyutlu Modelleme (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Mimari projenin planlama ve sunum aşamalarında, bilgisayar ortamında 3 boyutlu modelleme tekniklerinin kullanılması. Autocad ve 3ds Max programları kullanılarak katı model oluşturulması.
ICM 492 Günümüz İç Mekân Tasarımında Yenilikler II (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Güncel iç mekân tasarımları incelenerek, yeni mekânlar konular stiller üzerine irdelemeler yapılır. Mevcut mekân tasarımlarını yenilikçi düşünceler ile geliştirmek için öğrenciyi bilgilendirmek ve üzerine yeni görüşlerle konuları tartışmaya açmak ve üzerine araştırma dosyaları hazırlanması amaçlanmaktadır.
ICM 494 İç Mekân ve Fotoğraf (3-0) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
Bu derste yeni konular stiller ve güncel mimari fotoğraflar incelenir ve uygulamalar yapılır. Mevcut mimari fotoğrafta yenilikçi düşünceler ve gelişmeler öğretilerek, öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanır.
ICM 498 İç Mekânda Renk Kuramı ve Uygulamaları (3-0 ) 3K-(3 AKTS) Seçmeli
İç mekân tasarımlarında kullanılan renklerin insan psikolojisi üzerindeki etkisi, Renk, armoni bilgisi ve çeşitli boya teknikleri ile mekânsal tasarımların anlatımları, ilgili uygulama çalışmalarının incelenmesi, renk ve doku, yapı malzemelerinde kullanılan renklerin mekânsal algısı, görsel bütünlük ve estetik açıdan iç mekânda kullanılan renk skalalarının incelenmesi.
* Tüm Seçmeli Derslerin en az 4 ü öğrencinin kendi bölümünden, en fazla 2'si Fakülteden, en fazla 2'si Üniversitedeki diğer bölümlerden seçilebilir.
* İç Mimarlık lisans programında toplam alınması zorunlu seçmeli ders sayısı 8 adettir, dönem başına 30 krediyi aşmamak üzere alınacak seçmeli ders sayısı öğrencinin başarı durumuna göre ve Üniversitenin yönetmelik ve yönergelerine uyarak, danışmanının onayıyla artırılabilir.